بهترین وکیل خانواده در مشهد | فریب در ازدواج | 09155129243

بهترین وکیل خانواده در مشهد

بهترین وکیل خانواده در مشهد | فریب در ازدواج | 09155129243

بازدیدها : 2587 بازدید

بهترین وکیل خانواده در مشهد 

بهترین وکیل خانواده در مشهد ، فریب در ازدواج ، 09155129243 ، وکیل خانواده در مشهد

تدلیس یا فریب :

تدلیس یا فریب به این معناست که شخصی با انجام مانورهای متقلبانه ، طرف مقابل خود را فریب دهد . مانور متقلبانه همان عملیاتی است که طرف مقابل نوعا گول می خورد ولی صرف دروغ را نمی توان مانور متقلبانه دانست . مانند خانمی که کچل است اما کلاه گیس می گذارد و شوهر آینده اش را فریب می دهد ، این عمل وی فریبکاری محسوب می شود . طرف مقابل از موضوعی که مورد اهمیت است و از وی مخفی می شود ، نباید اطلاع داشته باشد . مثلا اگر مردی  زن دارد و نامزد فعلی از آن اطلاع دارد با این حال مرد به تصور اینکه او خبر ندارد به او نگوید و عقد جاری شود فریب در نکاح محقق نشده است . چون زن از متاهل بودن مرد مطلع بوده است .

بهترین وکیل خانواده در مشهد

وکیل خوب حقوقی در مشهد

عقد نکاح با سایر عقود از نظر قانون ایران متفاوت است .

در عقد نکاح مانند سایر عقود هرگاه عیبی قبل از عقد در طرفین وجود داشته باشد عقد قابل فسخ است اما اعلام بطلان عقد کاری دشوار است . بطلان شرایط خاص مربوط به خود را دارد به عنوان مثال اگر زوجه همزمان که در قید زوجیت دیگری است اقدام به عقد نکاح با شخص ثالث نماید عقد دوم باطل و بلا اثر است . در عقد نکاح نمی توان شرط فسخ قرار داد ولی در عقود دیگر ایرادی ندارد و طرفین می توانند با توجه به توافقات ضمن عقد از حق فسخ استفاده نمایند .

ضرورت جاری کردن صیغه طلاق از طریق دادگاه در صورت موافقت زوجین به طلاق :

در عقد نکاح ضرورت دارد که اگر طرفین بخواهند عقد نکاح را بهم بزنند باید از طریق دادگاه

اقدام کنند و صیغه طلاق جاری شود در صورتیکه در سایر عقود طرفین میتوانند

با توافق عقد را اقاله یا تفاسخ کنند

سوال :

اگر یکی از طرفین دیگری را فریب دهد و عقد جاری شود ، عمل زناشویی آنان را می توان مصداق زنا برا ی فریب دهنده دانست ؟

جواب :

فریب در ازدواج ، خود آثار مستقلی دارد و تلقی شدن عمل ارتکابی به عنوان زنا صحیح نیست ( رای شعبه 21 دیوان عالی کشور شماره 71/24/21 مورخه 1371 )

بهترین وکیل خانواده در مشهد

وکیل خوب حقوقی در مشهد

نظریه فقهی حضرت امام خمینی ( ره ) :

همچنانکه تدلیس در عیبهای خیار آور نظیر جنون و کوری و غیره صورت می گیرد ، در مطلق نقص و عیب نیز تحقق می یابد ، نظیر لوچ بودن چشم و امثال آن ، بدین صورت که آن نقص را از طرف بپوشاند ، و نیز در صفت کمال از قبیل شرف و حسب و نسب و جمال و بکارت و غیره صورت می گیرد به اینکه آن زن را توصیف کنند . به این صفات کمال و اینکه مثلا بکر است در حالیکه بکر نباشد .

رای شعبه 33 دیوان عالی کشور شماره 38 – 1370/1/24 ) :

تخلف وصفی که موجب بطلان عقد می گردد ، حسب موازین موجب فقدان کمال در موصوف و عیبی است که در فاقد بوجود می آورد .

ماده 1128 قانون مدنی :

هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شود و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده ، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود . خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبانیا بر آن واقع شده باشد . ماده فوق ، دو موضوع را مطرح می کند یکی تخلف از وصف اساسی که صراحت دارد و دیگری تدلیس که از آن استنتاج می شود. و در صورت وجود شرایط اجازه فسخ داده است ، مبنای فسخ جلوگیری از ضرر کسی است که حق فسخ برای او در نظر گرفته شده است .

بهترین وکیل خانواده در مشهد

وکیل خوب حقوقی در مشهد

رای شعبه 33 دیوان عالی کشور شماره 5763 – 1374/4/1

تحقق تدلیس در عقد ، صفت کمال ، یا باید با اشتراط صفت کمال در ضمن عقد باشد ، یا با توصیف آن در ضمن عقد یا با اینکه قبل از عقد صفت کمال ذکر شود و عقد مبنیا علیه جاری شود. و در غیر این سه صورت در اوصاف کمالیه تدلیس محقق نمیشود . ولو اینکه زوجه عالم به فقد صفت کمال است و ساکت است .

بهترین وکیل خانواده در مشهد ، وکیل طلاق در مشهد ،

وکیل در مشهد ، وکیل خانواده در مشهد

ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل در سراسر کشور

بهترین وکیل خانواده در مشهد

وکیل خوب حقوقی در مشهد

نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه شماره 4075/7 – 1364/8/7 :

مخفی نمودن ازدواج قبلی از مصادیق فریب در ازدواج است ،لذا زن باکره ای که قبل از ازدواج دوم ، واقعه ازدواج و طلاق اول خود را از شوهرش مکتوم نگه داشته ،مرتکب فریب در ازدواج شده است . و عملش با ماده 647 قانون مجازات منطبق میباشد . ولی در هر حال این امر در طلاق موجب کاهش مهریه نخواهد بود . لذا زوجه هنگام طلاق دوم حسب مورد مستحق تمام یا نصف مهریه خود میباشد .

نظریه حقوقی دکتر ایرج گلدوزیان :

چنانچه تدلیس از سوی زوجین نباشد ، بلکه شخص ثالثی مثلا پدر یا مادر یکی از زوجین مبادرت به تدلیس کند ، موضوع از شمول این ماده خارج خواهد بود .

( دکتر ایرج گلدوزیان ، محشای قانون مجازات ، انتشارات مجد ، ص 381 )

بهترین وکیل خانواده در مشهد ، وکیل خانواده در مشهد ، وکیل مشهد ، وکیل در مشهد

وکیل نفقه در مشهد ، وکیل مهریه در مشهد ،

وکیل طلاق توافقی در مشهد ، بهترین وکیل خانواده در مشهد

جهت وکالت ومشاوره با ما تماس بگیرید .

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد :  09155129243

سئوال :

هسرم زمان عقد خودش را مجرد معرفی کرد و من هم راضی به عقد نکاح شدم الان فهمیدم که او زن داشته و در حال طلاق می باشد ولی هنوز طلاق نداده است آیا از موارد فریب در ازدواج است یا خیر ؟

پاسخ :

بله این موضوع فریب در ازدواج محسوب می شود و از موارد فسخ نکاح خواهد بود همچنین زوج قابل مجازات برابر قوانین جاری می باشد و اگرشکایت کبفری نمایید به مجازات حبس تعزیری محکوم می شود

سوال :

معاونت در جرم تدلیس هم قابل طرح و هم قابل بررسی در مراجع قضایی است. هرگاه تدلیس به وسیله شخص ثالثی واقع گردد؛ چنانکه، پدریا مادر پسر یا دختر، یا واسطه ازدواج، صفاتی برخلاف واقع برای همسر یا شوهر ذکرکرده و طرف دیگر را فریب داده باشد، آیا فریب خوره حق فسخ خواهد داشت؟

پاسخ :

قانون مدنی در این مورد از فریب در ازدواج ساکت است. بعضی از استادان حقوق تدلیس به وسیله ثالث را موجب حق فسخ برای طرف مقابل دانسته اند. تبانی یکی از زوجین با شخص ثالث در تدلیس به منزله آن است که خود او مرتکب تدلیس شده است و در این صورت با توجه به ماده ۱۱۲۸ ق.م می‌توان گفت: صفت خاصی که یکی از زوجین برخلاف واقع واجد آن قلمداد شده به طور ضمنی وارد قلمروی قرارداد شده و وقوع عقد مبتنی بر آن بوده است.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

2 دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب. بسیار عالی و جامع. فقط ای کاش لینکی برا دسترسی به احکام در متن گنجونده میشد . باز هم ممنون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =