معامله فضولی 2 | 09155129243

وکیل معامله فضولی درمشهد

معامله فضولی 2 | 09155129243

بازدیدها : 2759 بازدید

وکیل معامله فضولی درمشهد

برای درخواست وکیل معامله فضولی درمشهد و مشاوره با وکلای متخصص و حرفه ای

گروه وکلای توانا در زمینه ملکی با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

ماده 247 قانون مدنی مقرر میدارد : “معامله به مال غیر جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت نافذ نیست ولو اینکه صاحب مال باطنا راضی باشد . ولی اگر مالک یا قائم مقام او پس از وقوع معامله ۀن را اجازه نمود ، در این صورت معامله صحیح و نافذ میشود ” رضای باطنی و سکوت مالک برای نفوذ معامله کافی است . رضای مالک باید به وسیله ای هر چند ضمنی اعلام شود . امکان تنفیذ معامله به مال غیر اعم از اینکه عین یا منفعت متعلق به دیگری مورد معامله قرار گیرد یا کلی در ذمه ای که از ان اوست .

ویدئوی قراردادها و معاملات ملکی با توضیحات عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری

 

وکیل معامله فضولی درمشهد

وکیل ملکی در مشهد

ماده 256 قانون مدنی مقرر میدارد : هر گاه کسی مال خود و مال غیر را به یک عقدی منتقل نماید یا انتقال مالی را برای خود یا دیگری قبول کند ، معامله نسبت به خود او نافذ و نسبت به دیگری فضولی است . اگر فضول نسبت به یک مال معاملات متعارض و متعدد انجام دهد ، هر کدام را که مالک اجازه بدهد ، معامله مابعد و معامله ماقبل باطل است .

رد معامله فضولی

رد معامله فضولی به صورت صریح یا ضمنی است . مثال ، مالک می داند که معامله فضولی انجام شده است و همان ملک را صلح ، یا هبه و… میکند . یا پسری اتومبیل پدرش را بدون اجازه به ثالثی می فروشد و بعد از آن پدر همان اتومبیل را به پسرش هبه می کند

و اگر با آگاهی باشد در واقع رد ضمنی معامله فضولی است و معامله فضولی باطل میشود و پسر که قبلا فضول بوده حق تنفیذ ندارد، چون عقد فضولی باطل شده است اما پسر می تواتد مجددا عقد دیگری با طرف معامله واقع نماید .

وکیل معامله فضولی در مشهد

ورود به سایت بهترین مقالات حقوقی و کیفری 

فضول و اصیل در فرضی که قبض کرده باشند غاصب اند و مسؤلیت دارند ، چون استیلا شرط است و نسبت به عین و منافع مستوفات و غیر مستوفات مسؤل هستند و نسبت به عین هر دو متضامنا مسؤل اند . و اگر قبض نکرده باشند و مالک معامله را رد کند عقد باطل است اما غاصب نیستند .

مالک به فضول و هم اصیل حق رجوع دارد و اگر به اصیل مراجعه نمود و اصل مال و خسارت را دریافت کرد ، در مورد ثمن ، اصیل چه عالم به معامله فضولی باشد و چه جاهل باشد حق رجوع به فضول را دارد . از باب ضمان درک نیز بایع فضولی باید ثمنی که خریدار به وی داده است را برگرداند .

گروه وکلای توانا ، وکیل معامله فضولی در مشهد و وکیل ملکی در مشهد را معرفی میکند .

وکیل توانا مفتخر است بهترین وکلا را در زمینه ملکی و ثبتی معرفی کند .

جهت وکالت و مشاوره تماس بگیرید. 09155129243 و 09306924956

وکیل معامله فضولی در مشهد

بهترین وکیل قراردادها در مشهد

دادخواست حذف مشخصات غیرواقعی شناسنامه

خسارات در معامله فضولی

اما در مورد خسارات اگر اصیل عالم به فضولی بودن معامله باشد ، در صورت پرداخت خسارات به مالک ، وی حق رجوع به بایع فضولی را ندارد . در رد ضمنی معاملات فضولی آیا تصرف مالک در موضوع معامله فضولی ، رد ضمنی معامله فضولی است ؟ تصرف یا مادی است یا حقوقی . و تصرف حقوقی یا ناقل است یا غیر ناقل ، در تصرف حقوقی ناقل مثل بیع ، صلح ، هبه و…اگر عالم به معامله فضولی باشد رد ضمنی معامله فضولی است و اگر جاهل به معامله فضولی باشد ، منتقل علیه مالک جدید شده است و حق تنفیذ و رد معامله فضولی را دارد .

در تصرف حقوقی غیر ناقل ، مثل اجاره ، عاریه و … علی الاصول چه عالم باشد و چه جاهل رد ضمنی نیست و معامله همچنان غیر نافذ است . اما استثناعا اگر مالک با علم به اینکه معامله فضولی رخ داده است همان مال را در رهن دیگری قرار دهد ، به طور ضمنی معامله فضولی را رد کرده است و اگر جاهل باشد رد ضمنی نیست و همچنان غیر نافذ است .

ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل )

وکیل معامله فضولی درمشهد

وکیل ملکی در مشهد

تضمین اجازه ی معامله فضولی توسط فضول در مقابل اصیل 

این یک نوع تعهد به فعل ثالث است که در روابط بین طرفین ( اصیل و فضول ) صحیح است اما در مقابل ثالث ، فضولی و غیر نافذ است . و این فرض دو حالت دارد . حالت اول آنکه اگر مالک اجازه داد در واقع فضول به تعهد خودش وفا نموده است. و حالت دوم آنکه اگر مالک اجازه نداد در واقع فضول به تعهد خودش مبنی بر اخذ اجازه مالک ،عمل ننموده است و نقض تعهد کرده است و باید خسارت را جبران کند .

مطابق قاعده هر کس تعهدی در مقابل دیگر ینماید ممکن است به تعهد خود عمل نماید ( اجرای اختیاری در وفای به عهد ) و اگر به تعهد عمل ننمود ( اجرای اجباری ) و اگر اجبار ممکن نبود ، یا تعهد قایم به شخص است که در این فرض حق فسخ قرارداد اصلی ایجاد میشود . و یا تعهد قایم به شخص نیست دراین فرض میتوان شخص دیگری را به هزینه متعهد یا خود شخص جایگزین نمود ( اجرای جایگزینی ) .

عقد بیع اقاله

جهت وکالت و مشاوره تماس بگیرید.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری :  09155129243 و 09306924956

وکیل معامله فضولی درمشهد

وکیل ملکی در مشهد

سوال از وکیل :

آیا فوت یا حجر اصیل باعث بطلان عقد می شود ؟

پاسخ وکیل :

همان طور که فوت یا حجر مالک باعث بطلان عقد فضولی نمی شود، فوت یا حجر اصیل نیز باعث بطلان عقد نمی شود و اصیل یا ورثه او باید به عقد ملتزم بمانند

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 5 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سه =