نفقه اقارب – 1 | وکیل خوب نفقه در مشهد

وکیل خوب نفقه در مشهد

نفقه اقارب – 1 | وکیل خوب نفقه در مشهد

بازدیدها : 2117 بازدید

وکیل خوب نفقه در مشهد

– وکیل پرونده نفقه مشهد – وکیل خوب نفقه در مشهد – وکیل در مشهد

ویدئوی نفقه زوجه و اقارب و ترک انفاق کیفری به گفته وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل خوب در سهر مشهد – وکیل برتر نفقه در مشهد
وکیل موفق نفقه در مشهد –  وکیل در مشهد

وکیل خوب نفقه در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

نفقه اقارب 

نفقه در لغت به معنی هزینه ، خرجی ، خرج ، آنچه هزینه اولاد و عیال کنند ، روزی و مایحتاج معاش آمده است. معنی اصطلاحی آن عبارت است از چیزی که برای گذراندن زندگی لازم و مورد نیاز است. نفقه اقارب در مواد 1195 و 1206 قانون مدنی بیان شده است .

ورود به سایت بهترین مقالات حقوقی و کیفری

خویشانی که ملزم به انفاق هستند 

ماده 1196 قانون مدنی در این باره می گوید :

در روابط بین اقارب ، فقط اقارب نسبی در خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی ملزم به انفاق یکدیگرند. اقارب نسبی در خط عمودی یا خط مستقیم خویشانی را گویند که بعضی از بعض دیگر به دنیا آمده اند. اعم از اینکه واسطه ای در قرابت آنها وجود داشته باشد ( مانند جد و نوه ) یا قرابت بدون واسطه باشد ( مانند پدر و فرزند یا مادر و فرزند ) .

عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری 09155129243

وکیل خوب نفقه در مشهد

 بهترین وکیل در مشهد

قرابت، خط عمودی یا صعودی و یا نزولی

قرابت خط عمودی ( مستقیم ) یا صعودی و یا نزولی است . قرابت صعودی خویشاوندانی از پایین به بالا و قرابت نزولی خویشاوندی از بالا به پایین است . بنابراین قرابت فرزند با پدر یا قرابت نوه با پدر بزرگ صعودی و عکس آن نزولی است و از این لحاظ پسر یا دختر یا نوه شخص اقربای خط نزولی او ، و پدر یا مادر یا جد و جده انسان ، خویشان خط صعودی او به حساب می آیند .

خویشانی که از نسل یکدیگر نباشند و به تعبیر دیگر بعضی از آنها از صلب یا بطن بعض دیگر به دنیا نیامده ، بلکه از نسل شخص ثالثی باشند ، ( مانند برادران و خواهران ) اقربای خط اطراف نامیده می شوند . از ماده 1196 قانون مدنی روشن است که تکلیف به انفاق فقط در خط مستقیم ، یعنی بین اجداد و آباء و اولاد ، وجود دارد . و خویشان اطراف تکلیفی به انفاق ندارند مثل برادر و خواهر و خاله و عمو و عمه و برادرزاده و خواهر زاده .

ثناوکیل سامانه معرفی وکیل متخصص در سراسر ایران www.sanavakil.com

وکیل خوب نفقه در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

نفقه اولاد 

ماده 1199 قانون مدنی در این باره می گوید  :

نفقه اولاد بر عهده پدر است ، پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق ، به عهده اجداد پدری است ، با رعایت الاقرب فالاقرب . در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آنها ، نفقه بر عهده مادر است .  هر گاه مادر هم زنده یا قادر به انفاق نباشد ، با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجداد و جدات مزبور از حیث درجه اقربیت مساوی باشند ، نفقه را باید به حصه مساوی تآدیه کنند .

برای مشاوره در مورد نفقه با ما تماس بگیرید 09155129243

وکیل خوب پرونده خانواده در مشهد – وکیل خوب مخارج اقارب

و زوجه مشهد – وکیل خوب خانواده در مشهد – وکیل مشهد

وکیل برتر نفقات مشهد – وکیل موفق نفقات در مشهد –

وکیل خوب خانواده در مشهد – وکیل مشهد

تماس با وکیل خوب نفقه در مشهد با تلفن 09155129243 و 09306924956

بهترین وکیل در مشهد

نمونه دادخواست نفقه

خواهان :

خوانده :

تعیین خواسته : مطالبه نفقه ایام زوجیت به میزان … ریال از مورخ … لغایت ….

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده …

باسلام ،

احتراما باستحضار می رساند اینجانبه به استناد تصویر مصدق سند ازدواج شماره … مورخ …. با خوانده عقد ازدواج دایم در دفترخانه شماره … شهرستان … منعقد نموده ایم . نظر به اینکه نفقه زوجه بر عهده شوهر می باشد و خوانده از این کار استنکاف می نماید . لذا صدور حکم به پرداخت نفقه ایام زوجیت از مورخ … لغایت … به مدتی … سال / ماه ( و تا زمان رسیدگی و صدور حکم و اجرای دادنامه ) فعلا به میزان … ریال به استناد مواد 198 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379/1/21 مجلس شورای اسلامی و 1106 قانون مدنی مصوب 1314/1/17

ورود به سایت بهترین مقالات حقوقی و کیفری

وکیل خوب در مشهد

وکیل خوب نفقه در مشهد

بهترین وکیل در مشهد

نتیجه دادگاه

مجلس شورای ملی 1107 قانون مدنی اصلاحی 1381/8/19 مجلس شورای اسلامی 1111 قانون مدنی مصوب 1314/1/17 مجلس شورای ملی و 1206 قانون مدنی مصوب 1314/19/1 مجلس شورای ملی به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست برای تعیین میزان نفقه متعلقه نیز با لحاظ شئونات مربوطه به نظر کارشناس نیز استناد می نماید ضمنا با توجه به اینکه خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده 108 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی انقلاب در امور مدنی مصوب 1379/21/1 مجلس شورای اسلامی ابتدا صدور قرار تامین خواسته و اجرای آن قبل از ابلاغ وفق ماده 117 آن قانون نیز تقاضا می شود.

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف در سراسر ایران در اختیار شما قرار می دهد 09155129243

برای در خواست وکیل خوب نفقه در مشهد با شماره 09155129243 و 09306924956  تماس بگیرید

تا ضمن مشاوره رایگان با وکیل خوب نفقه در مشهد وکیل متخصص به شما معرفی شود

برای پرونده های نفقه از گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو کمک بگیرید

وکیل خوب نفقه در مشهد

بهترین وکیل نفقه مشهد

چند نکته پایانی و مهم در مورد نفقه

نفقه معوقه زوجه قابل مطالبه است و هر زمان که زوجه اراده کند می تواند نفقات معوقه خود را از زوج بخواهد و شرعا و قانونا بر ذمه وی خواهد بود ولی در باب نفقه اقارب مانند نفقه فرزند فقط نسبت به آینده می توان درخواست نمود لذا طرح دعوای نفقه اولاد و سایر اقارب محکوم به بطلان است ولی اگر حکم به پرداخت نفقه جاریه اقارب داده شود و این مبالغ به تاخیر افتد دینی است که قانونا باید پرداخته شود و حاکم می تواند برای وصول آن اموال محکوم علیه را توقیف و یا محکوم علیه را جلب و بازداشت نماید .

سئوال از وکیل خوب نفقه در مشهد

دختری هجده ساله هستم و یک خواهر دیگر هم دارم که هفده سال سن دارد پدر و مادرم در حادثه زلزله فوت نمودند و پدر بزرگم ( جد پدری ) در قید حیات می باشد هر دو خواهر بیکار هستیم و نیاز شدید به نفقه داریم منزلی را که متعلق به خاله ام می باشد یک اتاقش را ما دو نفر سکونت داریم ولی پدر بزرگم هیچ کمکی به ما نمی کند در حالیکه ماهیانه حدود ده میلیون تومان حقوق بگیر است آیا می توانیم او را ملزم به پرداخت نفقه گذشته و آینده نماییم ؟

پاسخ :

پدر بزرگ ملزم به پرداخت نفقه شما می باشد در خصوص نفقه گذشته نمی توان علیه وی اقدامی نمود ولی برای نفقه جاریه از محکمه خانواده تقاضای نفقه جاریه نمایید و دادگاه وی را محکوم به پرداخت می کند و از حقوقش برداشت می نماید ضمنا مسکن هم از جمله موارد نفقه محسوب می شود در این مورد هم درخواست نمایید

سوال :

اولاد تا چه زمانی مستحق دریافت نفقه می باشند؟

پاسخ :

در شرع و قانون سن معینی برای دریافت نفقه در نطر گرفته نشده و عرفا مادام ک اولاد دارای شعل و درامد مشخص نباشند پدر نسبت به پرداخت نفقه مسیولیت دارد(معمولا پسر تا ۱۸ سال و پس از ان در صورتی که مشعول ب تحصیل باشد و دختر تا زمانی ک ازدواج نماید) درمواردی که اولد در سنین بالا از کار افتاده شده و قادر به کار کردن نیست و درآمد دیگری هم ندارد پدر تکلیف به تامین نفقه وی را دارد .

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 6 =