جرم آدم ربایی | 09155129243 | وکیل آدم ربایی در مشهد

وکیل آدم ربایی در مشهد

جرم آدم ربایی | 09155129243 | وکیل آدم ربایی در مشهد

بازدیدها : 2621 بازدید

وکیل آدم ربایی در مشهد

برای درخواست وکیل آدم ربایی در مشهد و مشاوره

با وکلای حرفه ای گروه وکلای توانا در امور کیفری ،

با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل آدم ربایی در مشهد

جرم آدم ربایی 

جرم آدم ربایی و مخفی کردن دیگری ، دو مصداق از جرایم علیه اشخاص است . اصل 22 قانون اساسی مقرر میدارد : حیثیت ، جان مال حقوق مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند ” آدم ربایی عبارتست از جابجا کردن غافلگیرانه فرد ، بدون رضایت وی و عبارت بدون رضایت شامل عنف ، حیله ، تهدید و هر نحو دیگر خواهد بود . ( دکتر ایرج گلدوزیان ، محشای قانون مجازات اسلامی ، ص 324 ) مقنن هیچ تعریفی از جرم آدم ربایی ارایه نکرده است . آدم ربایی به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضاین او و با قصد نامشروع از طریق پنهان کردن افراد در محلی می باشد . برای تحقق آدم ربایی مشدد ، قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است . که در مباحث بعدی توضیح خواهیم داد .

وکیل آدم ربایی در مشهد

وکیل کیفری مشهد

به موجب رای شماره 335 – 1371 شعبه 2 دیوان عالی کشور ” ….. آدم ربایی وقتی صادق است که فرد ربوده شده را از انظار پنهان و از محل ، خارج کرده باشند . ”

ماده 621 قانون مجازات اسلامی 

هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر ، به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر ، شخصا یا توسط دیگری ، شخصی را برباید یا مخفی کند. به حبس از پنج تا 15 سال محکوم خواهد شد . در صورتیکه سن مجنی علیه کمتر از 15 سال تمام باشد. یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد ، یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود ، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می گردد .

وکیل آدم ربایی در مشهد

وکیل کیفری در مشهد 

نکاتی درباره ماده 621

تبصره : مجازات شروع به ربودن ، سه تا 5 سال حبس است . وسیله نقلیه مانند دوچرخه و دیگر وسایل نقلیه ، اعم از موتوری و غیر موتوری است . آدم ربایی از جمله جرایم آنی است و به محض ربودن شخص ، جرم محقق می شود . اگر ربوده شده ، از قبل با رباینده هماهنگ باشد تا پس از ربایش باهم ازدواج کنند ، جرم آدم ربایی منتفی است ، زیرا با رضایت بوده است . انگیزه در جرم آدم ربایی و مخفی کردن ، اهمیتی ندارد ، چون در ماده آمده است ” به هر منظور دیگر … ” لذا اگر انگیزه شرافتمندانه باشد ممکن است  موجب تخفیف مجازات گردد ( حجتی و باری )

وکیل آدم ربایی در مشهد

وکیل کیفری در مشهد

ماده 631 قانون مجازات اسلامی 

هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را به جای طفل دیگری ،یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد نماید ، به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. و چنانچه احراز شود که طفل مزبور مرده بوده ، مرتکب به یکصد هزار تا پانصدهزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد . منظور از طفل موضوع این ماده ، با توجه به صراحت ماده ، طفلی است که تازه متولد می شود و اگر مدتی از تولد گذشته باشد مشمول ماده 621 قانون مذکور است .

نظریه حقوقی دکتر ایرج گلدوزیان ، محشای قانون مجازات اسلامی ، انتشارات مجد ، ص 365 :

چنانچه شخصی نوزاد مرده خود را با نوزاد زنده دیگری جابجا نموده و در واقع نوزاد زنده را متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد نماید ، مستوجب مجازات قسمت اول ماده یعنی 6 ماه تا 3 سال حبس خواهد بود .

وکیل آدم ربایی در مشهد

وکیل کیفری در مشهد

تماس با وکیل پایه یک دادگستری وکیل عباس شیروی : 09155129243 

تفاوت آدم ربایی با سرقت مال

با توجه به تعاریف قانون گذار از جرم آدم ربایی و توضیحاتی که داده شد این جرم با سرقت مال متفاوت است . اصولا انسان مال محسوب نمی شود تا ربودن آن را مشمول مقررات سرقت بدانیم. برخی معتقدند اگر انسان را به خاطر این که لباس تنش را بدزدند در این مورد ربایش مال صورت گرفته است اگر چه احراز قصد مرتکب کار بسی دشوار است با این حال اگر لباس تن بچه ای را در آورند و به بچه کاری نداشته باشند می توان قصد مرتکب را کشف نمود که ربایش انسان بوده یا لباس وی . در ماده 621 قانون تعزیرات از مخفی کردن انسان نیز سخن گفته شده و جرم انگاری شده است لذا این مورد نیز مشمول مقررات ماده 621 قانون مذکور است و مجازات آن مثل آدم ربایی یعنی از پنج سال حبس تا پانزده سال خواهد بود .

صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به جرم آدم ربایی و مخفی نمودن اشخاص

رسیدگی به جرم آدم ربایی و مخفی نمودن انسان بر اساس قانون قبلی در صلاحیت دادگاه کیفری یک استان بود  که رای این دادگاه قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است . اما بر اساس قانون کاهش مجازاتهای حبس تعزیری مجازات این جرم حسب مورد به درجه چهار و درجه پنج تبدیل شد که مطابق مقررات قانون آیین دادرسی کیفری، جرایم درجه چهار و درجه پنج در صلاحیت رسیدگی محاکم کیفری دو می باشد و رای این دادگاهها قابل تجدید نظر در دادگاههای تجدید نظر استان است.

برای درخواست وکیل آدم ربایی در مشهد و مشاوره

با وکلای حرفه ای گروه وکلای توانا در امور کیفری ،

با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

فرق بازداشت غیرقانونی با آدم‌ ربایی

انجام دهنده جرم بازداشت غیرقانونی، مقامات قضایی و مأموران ذی‌صلاح هستند اما آدم‌ربایی از طریق اشخاص عادی انجام می شود.

جرم بازداشت غیرقانونی از راه صادر شدن دستور و قرار انجام می شود اما آدم‌ربایی از راه انجام فعل مادی دزدیدن صورت می گیرد.

امکان دارد صادر شدن دستور بازداشت، به خاطر عدم دسترسی متهم یا گذاشتن وثیقه توسط او، به بازداشت متهم منجر نشود اما جرم آدم‌ربایی این طور نیست.

آدم‌ ربایی به طور پنهانی صورت می گیرد اما بازداشت به شکل اداری و علنی.

سوال از وکیل :

اگر بوسیله دوچرخه فردی ربوده شود آدم ربایی محقق شده است یا خیر ؟

پاسخ وکیل :

بله منظور از وسیله نقلیه شامل دوچرخه هم خواهد شد استفاده از وسیله نقلیه موجب تشدید

مجازات آدم ربایی است هر چند که امکان وقوع جرم آدم ربایی حتی بدون وسیله نقلیه هم وجود دارد

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 3 امتیاز شما: 4.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =