اسناد تجاری چک سفته برات – 3 | 09155129243

وکیل برای وصول چک درمشهد

اسناد تجاری چک سفته برات – 3 | 09155129243

بازدیدها : 2200 بازدید

برای درخواست وکیل برای وصول چک درمشهد و مشاوره با وکلای توانا و برتر گروه وکلای توانا ،

با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

توجه : هر گونه کپی برداری از مطالب این مقاله بدون اذن تهیه کننده مسئولیت شرعی خواهد داشت .

وکیل برای وصول چک درمشهد

برای مشاهده نمونه دادخواست ها و شکواییه های کیفری سایت گروه وکلای عدالت جو اینجا را کلیک نمایید

اسناد تجاری

در اسناد تجاری هر کسی نسبت به ما بعد خود مسؤل است اما حق رجوع به ماقبل خود را دارد . در فرضی که دارنده به براتگیر مراجعه کند و آن پرداخت ننمود ، باید ظرف 10 روز اعتراض عدم تأدیه کنیم و به مسولین برات مراجعه کنیم

تا از امتیاز ماده 249 قانون تجارت استفاده کنیم که ظهرنوبس ها ، برات کش و ضامنان در مقابل دارنده مسؤلیت تضامنی دارند . در حقوق تجارت در بحث اسناد تجاری هر کس که دین را پرداخت نمود حق دارد به تمام مسؤلان ماقبل خود به دلخواه مراجعه کند و تقدم و تأخری هم در کار نیست .

مثلا اگر ضامن برات کش وجه سند را پرداخت نموده باشد می تواند به ماقبل خود یعنی برات کش و برات گیر و ضامن وی مراجعه کند . برات گیر نمی تواند در مقابل ضامن براتکش ایراد کند که بدهکار نیست و مسؤلیتی ندارد .

اما براتگیر یا ضامن وی همین که پرداخت کرد اگر براتگیر بدهکار نباشد میتواند به براتکش مراجعه کند چون مسؤل نهایی است . اگر دارنده مستقیمأ وجه برات را از ضامن براتگیر دریافت کند، ضامن حق رجوع به براتگیر را دارد

برات کش  -وکیل برای وصول چک درمشهد

وکیل برای وصول چک درمشهد

نمونه آرای شعب دادگاهها و دیوان عالی کشور در سایت ثنا وکیل را اینجا مشاهده نمایید

وکیل چک مشهد

برات به رویت 

و اگر برات کش از برات گیر طلبکار نباشد می تواند به برات کش رجوع کند . در برات به رویت و به وعده از رویت به موجب قانون دارنده مکلف است ظرف یک سال برات را جهت تعیین سررسید به رویت برات گیر برساند . اما در برات به وعده از روز معین و برات به وعده از تاریخ صدور برات این امر لازم نیست چون سررسید مشخص است . در برات به رویت ، چون روز رویت همان سررسید پرداخت وجه برات است 2 حالت وجود دارد :

1 – یا برات گیر پرداخت می کند

2 – یا برات گیر پرداخت نمی کند . در این فرض اعتراض عدم تأدیه می کنیم

و از امتیاز ماده 249 قانون تجارت استفاده می کنیم و اعتراض نکول نداریم چون قبولی نداریم .

اما در برات به وعده از رویت جهت تعین سررسید حتما دارنده

باید جهت قبول یا نکول به برات گیر رجوع کند که یا برات گیر رویت میکند

و چیزی دال بر عدم قبولی نمی گوید در این صورت دارنده تا سررسید منتظر می ماند

ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل )

وکیل برای وصول چک درمشهد

نمونه دادخواست و شکواییه در سایت افرا وکیل را ببینید

عدم تادیه

تا به وی رجوع کند . یا برات گیر رویت نمی کند یا اگر رویت می کند قبول نمی کند ، در این فرض دارنده می تواند اعتراض نکول کند و از امتیاز ماده 237 قانون تجارت استفاده کند . و اگر رویت شد و قبول کرد دارنده در سررسید به برات گیر رجوع می کند

عدم تادیه- وکیل برای وصول چک درمشهد

و اگر پرداخت که وفای به عهد صورت گرفته است و اگر پرداخت نشد باید ظرف 10 روز اعتراض عدم تأدیه کنیم و از تاریخ اعتراض عدم تأدیه تا ظرف یک سال ( داخل ایران ) و دو سال ( درخارجه ) اقامه دعوا کنیم . در صورتی که ظرف یک سال برات به رویت براتگیر نرسد ضامن نیز به تبع مضمون عنه بری می شود و اگر ظرف یک سال و دو سال اقامه دعوا نشود همه ی مسؤلین بری می شوند به جز ضامن و براتگیر و برات کشی که وجه را نرسانده است .

وکیل برای وصول چک درمشهد

وکیل خوب برای اسناد تجاری در مشهد

گواهی عدم پرداخت

در سفته چون تعهد به پرداخت است قبولی یا نکول نداریم در نتیجه اعتراض نکولی منتفی است ، پس اگر متعهد سر وعده وجه را پرداخت نکرد ، باید ظرف 10 روز اعتراض عدم تأدیه کنیم و سپس ظرف یک سال و دو سال اقامه دعوا کنیم . در چک اگر سر وعده کارسازی نشده باید ظرف 15 روز و 45 روز و 4 ماه به بانک محال علیه مراجعه کنیم و گواهی عدم پرداخت اخذ کنیم . به موجب رای وحدت رویه گواهی عدم پرداخت به منزله اعتراض عدم تأدیه است .

و از تاریخ گواهی عدم پرداخت باید در ظرف یک سال و دو سال در دادگاه اقامه دعوا کنیم . و اگر این مهلت ها رعایت نشود ، ظهرنویس ها و صادر کننده ای که وجه را به بانک واریز کرده است از مسؤلیت بری می شوند .

برات دهنده و کسی که برات را قبول کرده و ظهر نویس ها در مقابل دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند . این قاعده در مورد چک و سفته نیز مجری است . دارنده برات در صورت عدم تادیه و اعتراض می تواند به هر کدام از انها که بخواهد منفردا یا به چند نفر یا به تمام انها مجتمعا رجوع کنند . همین حق را هر یک از ظهرنویس ها نسبت به برات دهنده و ظهر نویس های ماقبل خو دارد .

تماس با وکیل پایه یک دادگستری : 09155129243 و 09306924956

فرق بین وکیل وصول چک کیفری با چک حقوقی :

واژه وصول چک حقوقی با وصول چک کیفری یک اصطلاح حقوقی است که در مورد چک های برگشتی یا بلامحل صدق می کند . اما اگر چک برگشتی کیفری باشد می توان علاوه بر وصول چک صاحب چک را تحت پیگرد کیفری قرار داد و حکم جلب صاحب چک را نیز گرفت .

در حالی که در چک برگشتی حقوقی فقط می توان طلب چک را خواهان شد و امکان حکم جلب صادر کننده چک وجود ندارد و نکته ای دیگر که در مورد این نوع چک ها وجود دارد این هست که در چک های کیفری سرعت رسیدگی به چک ها در مراجع قضایی سریع تر و با سهولت تر می باشد. 

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =