وکیل تصادف منجر به فوت مشهد | 09155129243

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد | 09155129243

بازدیدها : 602 بازدید

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

صدمات بدنی غیرعمدی ناشی از رانندگی

اصولا فلسفه اینکه قانونگذار مقررات راجع به صدمات ناشی از تخلفات رانندگی را جدای از سایر موارد به صورت مستقل پیش بینی و سیاست کیفری جداگانه ای را در قبال آنها اتخاذ کرده جهت جلوگیری از زیانها و حوادث ناگواری است که روزانه وسایل نقلیه هوایی، آبی و به خصوص زمینی بر نوع افراد بشر وارد می سازند.صرف نظر از اینکه تعیین چنین ضمانت اجرای کیفری در کاهش آمار تصادفات و صدمات ناشی از آنها مؤثر بوده یا خیر در مباحث آتی به بررسی قتل غیر عمدی ناشی از تخلفات رانندگی پرداخته می شود.

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

بهترین وکیل کیفری در مشهد 

ورود به سایت بهترین وکلای مشهد

ارکان تشکیل دهنده قتل غیرعمدی ناشی از رانندگی

رکن قانونی جرم :

از نظر سابقه تقنینی در ماده ۱۷۷ قانون مجازات عمومی مقرر شده است: «در صورتی که قتل غیرعمدی به واسطه بی مبالاتی یا بی احتیاطی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته یا عدم رعایت نظامات دولتی واقع شود به حبس تأدیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد به علاوه ممكن است محکمه مرتکب را از پنجاه الى پانصد تومان غرامت نیز محکوم کند.»

سپس قانونی در سال ۱۳۲۸ تحت عنوان «قانون تشدید مجازات رانندگان » به تصویب رسید. مطابق ماده ۱ قانون مذکور «هرگاه قتل غیرعمدی به واسطه بی احتیاطی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی) و یا تصدی وسیله موتوری یا عدم رعایت نظامات دولتی واقع شود مجازات مرتکب از دو سال تا سه سال حبس غرامت از پنج هزار ریال الی پنجاه هزارریال خواهد بود.»

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

وکیل خوب برای پرونده کیفری در مشهد

قتل ناشی از تخلفات رانندگی

با تصویب قانون تعزیرات در سال ۱۳۶۲ قتل ناشی از تخلفات رانندگی واجد دو جنبه عمومی و خصوصی شد. مطابق ماده ۱۴۹ قانون مذکور «هرگاه قتل غیرعمدی به واسطه بی احتیاطی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی با آبی) و یا تصدی وسیله موتوری یا عدم رعایت نظامات دولتی واقع شود، مرتکب از سه ماه تا دو سال حبس و نیز به تأدیه دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محكوم می شود.» در نهایت با تصویب قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۷۰ مقررات راجع به جرایم ناشی از تخلفات رانندگی در مواد ۷۱۴ تا ۷۲۵ بیان شده است.

مطالعه بهترین مقالات حقوقی و کیفری

ماده714 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات : بی احتیاطی یا عدم مهارت مطابق ماده ۷۱۴ این قانون «هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سه حسن و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می شود.) بنابراین ملاحظه می شود هرچند که بنابر ضوابط عمومی قتلهای ناشی از تخلفات رانندگی به لحاظ اینکه راننده صرفا قصد رانندگی دارد و قصد فعل 3 شده بر مقتول و نیز کشتن او را ندارد ماهیتا خطای محض محسوب می شود اما قانونگذار بنا بر مصالح اجتماعی مقررات جداگانه ای را برای آنها در نظر گرفته است.

مشاوره قبل از اقدام با وکیل تصادف منجر به فوت در مشهد کمک زیادی به شما خواهد نمود

مشاوره تلفنی با وکیل تصادف منجر به فوت در مشهد رایگان خواهد بود

تماس مستقیم با وکیل تصادف منجر به فوت مشهد   09155129243 و 09306924956 

بهترین وکیل برای پرونده قتل عمدی و غیر عمدی در مشهد

رکن های جرم قتل غیر عمدی

الف) وجود شخص مجني عليها

اولین جزء رکن مادی قتل غیر عمدی ناشی از تخلفات رانندگی وجود شخص زنده ای است که حیات او مورد تعرض قرار گیرد و به مرگ او منجر شود. ب) فعل مرتکب دومین جزء از رکن مادی قتل غیرعمدی آن است که مرتکب با میل و اراده خود اقدام به رانندگی یا تصدی وسیله موتوری کند اما به واسطه تقصير، منتهی به مرگ دیگری شود. بنابراین هر رانندگی منتهی به مرگ موجب تحقق مسؤولیت نمی باشد. بلکه چنانچه راننده مرتكب تقصیر شود مسؤول وقوع حادثه است هر چند در مباحث آتی تقصیر و ارکان تشکیل دهنده آن به نحو تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد اما در اینجا در محدوده مقررات ماده ۷۱۴ به شرح آنها پرداخته می شود.

بی احتیاطی : در امر رانندگی بی احتیاطی به معنای اقداماتی است که راننده مکلف به انجام آنهاست اما آنها را انجام نمی دهد به عبارت دیگر، انجام ندادن اموری که راننده باید انجام بدهد و در واقع همان ترک فعل است. به عنوان مثال مطابق مقررات، راننده وسیله نقلیه زمانی می تواند حرکت نماید که درهای آن کاملا بسته باشد. حال اگر راننده اتوبوس شرکت واحد به واسطه شلوغی اتوبوس اقدام به بستن درهای آن نکندو یکی از مسافران داخل راهرو یا روی رکاب بر اثر كثرت فشار جمعیت تعادلش به هم خورده و به بیرون پرتاب شود مرتکب بی احتیاطی شده است.

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

وکیل در مشهد

ورود به سایت بهترین مقالات حقوقی و کیفری

بی مبالاتی راننده 

مقصود از بی مبالاتی ،  اموری است که راننده وسیله نقلیه نباید انجام دهد ، اما آنها را مرتکب

می شود . بنابراین بی مبالاتی انجام یک  فعل است مانند اینکه با تلفن همراه در حین رانندگی صحبت شود ،

لذا  نباید با تلفن همراه یا با کنار دستی خود صحبت کند

3- عدم مهارت :

مهارت وضعیتی است که برای صاحبان مشاغل بر اثر تمرین و ممارست به وجود می آید  . در بعضی از موارد ملاحظه می شود که مراجع قضایی ، نداشتن پروانه رانندگی را دلیل عدم مهارت می دانند ، و حکم بر محکومیت راننده صادر می کنند ،  اما چنین ترتیبی صحیح نیست ، زیرا وجود و یا عدم وجود مهارت در رانندگی ،  ارتباطی به پروانه رانندگی ندارد . به عبارت دیگر داشتن پروانه رانندگی دلیل بر مهارت و نداشتن آن دلیل بر عدم مهارت محسوب نمی شود . بنابراین ممکن است شخصی چندین سال پروانه رانندگی داشته باشد ، اما در عمل و رانندگی مهارت چندانی نداشته باشد . و از طرف دیگر شخصی که فاقد پروانه است ممکن است مهارت کافی داشته باشد .

وکیل تصادف منجر به فوت مشهد

بهترین وکیل کیفری در مشهد

ورود به سایت بهترین مقالات حقوقی و کیفری

عدم رعایت نظامات دولتی

4 – عدم رعایت نظامات دولتی : مقصود از نظامات دولتی ، مجموعه وظایف و تکالیفی است که به مناسبت شغل و حرفه بر عهده صاحبان حرف و مشاغل است ،  و عدم رعایت آنها سبب ایجاد مسؤولیت می گردد. بنابراین ، در امر رانندگی نیز اشخاص مکلفند که کلیه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند والا بر فرض وقوع حادثه دارای مسؤولیت می باشند. به عنوان مثال سوار نمودن مسافر بر روی بار خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی می باشد ، حال اگر راننده اتومبیل باری ، توجهی به این مهم ننماید ، و اقدام به سوار نمودن مسافر نماید و در سرازیری به علت پاره شدن لوله ترمز ، اتومبیل واژگون و در نتیجه مسافر مذکور فوت نماید ، راننده ، مرتکب تخلف از نظامات گردیده است.

مشاوره با وکیل تصادف منجر به فوت در مشهد قبل از هر اقدامی کمک زیادی خواهد نمود

مشاوره تلفنی با وکیل تصادف منجر به فوت در مشهد رایگان می باشد .

تماس مستقیم با وکیل تصادف منجر به فوت مشهد 09155129243 و 09306924956 

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =