قرابت سببی – 1 | وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

قرابت سببی – 1 | وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

بازدیدها : 1563 بازدید

برای درخواست وکیل جهت اثبات نسب در مشهد و مشاوره با وکلای برتر خانواده

گروه وکلای توانابا شماره های 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

هر گونه کپی برداری از این مقاله بدون اذن تهیه کننده مسئولیت شرعی خواهد داشت .

وکیل اثبات نسب در مشهد ، 09155129243 ، وکیل در مشهد ، وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

قرابت سببی

اثبات نسب

برای اثبات نسب مشروع باید ثابت شود که بین پدر و مادر ادعایی پیوند زناشویی قانونی وجود داشته باشد . اثبات رابطه زوجیت با هر یک از ادله اثبات دعوا مانند اقرار ، سند ، گواهی ، امارات قضایی و سوگند امکان پذیر است . ماده 1167 قانون مدنی مقرر میدارد :” طفل متولد از زنا ملحق به زانی نمیشود ” بچه ای که از رابطه نامشروع متولد شده است ، فرزند مشروع تلقی نمیشود و نسب وی مشروع نیست . ماده 1158 قانون مدنی مقرر میدارد ” طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است ” خویشاوندی از طریق ازدواج را قرابت سببی می گویند . و رابطه ای است بین زن و شوهر با یکدیگر و بین هریک از زوجین با خویشان نسبی دیگری . بعضی از حقوقدانان قرابت سببی را شامل رابطه خویشاوندی بین زن و شوهر ندانسته اند .

( باقر عالمی ، حقوق خانواده ، چاپ تهران ، 1350 ، ص 18 ) .

 

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

گروه وکلای توانا

ماده 1033-قرابت سببی

ماده 1033 قانون مدنی هم به این موضوع اشاره ای نکرده است. که موهم همین معنی است . ولی این نظر خالی از اشکال نیست. زیرا چگونه می توان زن و شوهر را خارج از قرابتی دانست که از ازدواج ناشی شده است .؟ در حقیقت ، نزدیکترین خویش سببی هر یک از همسرها ، همسر دیگر است . هر چند که خارج از خط و درجه ای است که ماده 1033 قانون مدنی ذکر نموده است . مواد 861 و 864 قانون مدنی ، موید همین نظر است که قرابت سببی را از موجبات ارث برشمرده است . و حق توارث را برای هریک از زوجین شناخته است .

بنابراین ، رابطه خویشاوندی بین زن و شوهر هم از اقسام قرابت سببی است . لذا اقربای نسبی هریک از زوجین ، خویشان سببی همسر دیگر به شمار می آیند . و همان خط و درجه ای را که در قرابت نسبی داشتند ، در قرابت سببی هم حفظ می کنند . ولی دامنه قرابت سببی فراتر از این نمی رود . فلذا شوهران دو خواهر ( باجناقها ) هیچ گونه قرابت سببی که از لحاظ حقوقی منشاء اثر باشد ، با هم ندارند .

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد ، بهترین وکیل اثبات نسب در مشهد ، وکیل مشهد ، وکیل در مشهد

 

——————————————————-

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

مطالب حقوقی و کیفری سایت افرا وکیل را مطالعه نمایید

رابطه قرابت نسبی و سببی 

ماده 1033 قانون مدنی می گوید :

هر کس در هر خط و به هر درجه که با یک نفر قرابت نسبی داشته باشد ، در همان خط و به همان درجه قرابت سببی با زوج یا زوجه او خواهد داشت  . بنابراین پدر و مادر زن یک مرد ، اقربای سببی درجه اول آن مرد و برادر و خواهر شوهر یک زن ، از اقربای سببی درجه دوم آن زن خواهند بود . در این ماده مقنن ، بر خلاف ماده 1032 قانون مدنی ، از طبقه قرابت سخنی به میان نیاورده است . و فقط به خط و درجه اشاره کرده و درجات را تعیین کرده است . منظور از خط همان خط مستقیم و خط اطراف است.

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد ، وکیل اثبات نسب در مشهد ، بهترین وکیل اثبات نسب در مشهد

انتقاد از روش قانونگذاری ایران ( دکتر امامی و صفایی ) 

روش قانونگذارایران در تعیین طبقات و درجات قرابت قابل انتقاد است ، زیرا همه جا از روش واحدی پیروی نکرده است . در حالی که ماده 1032 قانون مدنی ، با استفاده از حقوق اسلامی برای قرابت نسبی سه طبقه قایل شده است  . و در هر طبقه ، بر حسب نزدیکی و دوری قرابت ، درجاتی در نظر گرفته است . ماده 1033 در توصیف قرابت سببی ، به شیوه حقوق اروپایی از طبقه سخنی نگفته و در تعیین درجه از همان شیوه پیروی کرده است .

ورود به سایت معرفی وکیل در سرارس کشور ( ثنا وکیل )

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

آرای دیوان عالی کشور و سایر محاکم و مطالب حقوقی سایت ثنا وکیل را مطالعه کنید

در قوانین دیگر هم گاهی صحبت از طبقه شده و گاهی فقط درجات نسب به سبک فرنگی مورد نظر قرار گرفته است . پس این ایراد به قانونگذار وارداست که مبانی و سیوه های مختلف رادر تعیین قرب و بعد قرابت به کار برده و مقرراتی که راجع به قرابت آورده هماهنگ نیست . هماهنگی قوانین و مقررات ، از لحاظ مبانی و نظریه ها و شیوه های مورد استفاده چیزی است که همیشه باید مورد نظر قانونگذار باشد . البته در مورد ارث ( ماده 862 قانون مدنی ) تقسیم اقربای نسبی به طبقات سه گانه و تقدم هر طبقه به طبقه دیگر که از فقه امامیه گرفته شده است ، قابل توجیه است .

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد

مطالعه آرای دیوان عالی کشور و برخی از محاکم در سایت گروه وکلای عدالت جو مشهد

نتیجه – قرابت یا محبت فطری؟ 

مبنای این تقسیم تنها نزدیکی و دوری قرابت نیست ، بلکه درجه محبت فطری و طبیعی شخص به خویشان خود را نیز می توان از پایه های این تقسیم بندی تلقی کرد .چون محبت انسان به نوه هایش معمولا از محبت او به برادران و خواهرانش بیشتر است . و هر کس می خواهد میراثش پس از مرگ ، در صورتیکه فرزند نداشته باشد ، به نوه هایش برسد . نوه ها در ارث بر برادران و خواهران مقدم شده اند ،

حتی نتیجه های شخص نیز با توجه به همین نکته بر برادران و خواهران او از لحاظ ارث تقدم دارند . همین طور چون محبت فرد به برادر زاده و خواهر زاده خود معمولا بیش از مهری است که به عمو و عمه خود دارد از این رو برادر زاده و خواهر زاده که از وراث طبقه دوم هستند بر عمو و عمه که از وراث طبقه سوم محسوبند ، مقدم می شوند .( دکنر امامی و صفایی ، حقوق خانواده ، نشر میزان ، ص 271 )

وکیل جهت اثبات نسب در مشهد ، وکیل اثبات نسب در مشهد ، بهترین وکیل اثبات نسب در مشهد

گروه وکلای توانا بهترین وکیل را در زمینه نسب ، خانواده ، حقوقی ، کیفری ، طلاق توافقی در اختیار دارد .

جهت وکالت و مشاوره با ما تماس بگیرید .

تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری گروه وکلای توانای مشهد ، 09155129243 و 09306924956

سوال :

آثار قرابت سببی در رابطه میان هر یک از زوجین با خویشاوندان طرف مقابل چیست؟

پاسخ :

قرابت سببی در رابطه میان هر یک از زوجین با خویشاوندان طرف مقابل دارای آثار متعددی است از جمله ایجاد محدودیت هایی در ازدواج با این خویشان

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 5 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 8 =