راه های اثبات جنایت | 09155129243

وکیل خوب قتل مشهد

راه های اثبات جنایت | 09155129243

بازدیدها : 558 بازدید

وکیل خوب قتل مشهد ، 09155129243 ، وکیل ویژه قتل در مشهد

قسامه : وکیل خوب قتل مشهد

قسامه

مظابق ماده 313 قانوم مجازات اسلامی ، قسامه عبارت از سوگندهایی که در

صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث ، شاکی برای اثبات جنایت

عمدی یا غیر عمدی یا خصوصیات ان و متهم برای دفاع اتهام از خود اقامه می کند .

لوث

لوث عبارت از وجود قراین و اماراتی است که موجب ظن قاضی به ارتکاب جنایت یا نحوه ارتکاب از جانی متهم می گردد.

( ماده 314 قانون مجازات اسلامی )

فقدان قراین و امارات موجب ظن و صرف حضور فرد در محل وقوع جنایت ، از مصادیق لوث محسوب نمی شود و او با ادای یک سوگند تیرئه می شود . مقام قضایی موظف است در صورت استناد به قسامه ، قراین و امارات موجب لوث را در حکم خود ذکر کند . در صورت حصول لوث ، نخست از متهم مطالبه دلیل بر نفی اتهام می شود ، و اگر دلیلی ارائه شود ، نوبت به قسامه شاکی نمی رسد و متهم تبرئه می گردد . در غیر این صورت با ثبوت لوث ، شاکی می تواند اقامه قسامه کند و یا از متهم درخواست قسامه کند .

اگر شاکی اقامه قسامه نکند و از مطالبه قسامه از متهم نیز خودداری ورزد ، متهم در جنایت عمدی با تأمین مناسب و در جنایت غیر عمدی بدون تأمین آزاد می شود . لکن حق اقامه قسامه یا مطالبه آن برای شاکی باقی است . در مواردی که تأمین گرفته می شود ، حداکثر سه ماه به شاکی فرصت داده می شود تا اقامه قسامه نماید یا از متهم مطالبه قسامه کند . و پس از پایان مهلت از تأمین اخذ شده رفع اثر می شود .

گروه وکلای توانا ، وکیل برای پرونده های قتل و وکیل خوب قتل مشهد را در اختیار دارد .

وکیل خوب قتل مشهد

وکیل برای پرونده قتل حین کار در مشهد

نحوه اقامه قسامه :

اگر شاکی از متهم درخواست قسامه کند و وی حاضر به قسامه نشود ، به پرداخت دیه محکوم می شود و اگر قسامه اقامه کند ، تبرئه می شود . و شاکی حق ندارد برای بار دیگر با قسامه یا بینه ، دعوی را علیه او تجدید کند . در این مورد متهم نمی تواند قسامه را به شاکی رد کند . اقامه قسامه یا مطالبه ان از متهم ، باید حسب مورد توسط صاحب حق قصاص یا دیه یا ولی یا وکیل انها باشد .

همچنین اقامه قسامه برای برائت متهم که به وسیله متهم ولی یا وکیل آنها صورت می گیرد . اتیان سوگند به وسیله افراد قابل توکیل نیست . اگر مجنی علیه یا ولی دم فوت کند ، هر یک از وارثان متوفی ، بدون نیاز به توافق با دیگر ورثه متوفی ، یا دیگر اولیای دم ، حق مطالبه یا اقامه قسامه را دارند . اگر برخی از ورثه اصل اتهام یا برخی خصوصیات ان را از متهم نفی کند ، حق دیگران با وجود لوث برای اثامه قسامه محفوظ است .

وکیل خوب قتل مشهد و وکیل برای پرونده های کیفری  09155129243 و 09306924956

وکیل کیفری مشهد

شرکت در جنایت :

اگر چند نفر متهم به شرکت در یک جنایت باشند ، و لوث علیه همه ی آنها باشد ، اقامه ی یک قسامه برای اثبات شرکت انان در جنایت کافی است و لزومی به اقامه قسامه برای هر یک نیست . اگر شاکی ادعا کند که تنها یک شخص معین از دو یا چند نفر مجرم است و قسامه برای شرکت در جنایت اقامه شود ، شاکی نمی تواند غیر از آن یک نفر را قصاص کند .

و چنانچه دیه قصاص شونده بیش از سهم دیه جنایت او باشد ، شریک یا شرکای دیگر ، باید مازاد دیه را به قصاص شونده بپردازند . رجوع شاکی از اقرار به انفراد مرتکب ، پس از اقامه قسامه مسموع نیست . اگر برخی از صاحبان حق قصاص یا دیه ، از متهم درخواست قسامه کنند ، قسامه متهم فقط حق مطالبه کنندگان را ساقط می کند . و حق دیگران برای اثبات ادعایشان محفوظ است . و اگر بتواند موجب قصاص را اثبات کند ، باید پیش از استیفای قصاص ، سهم دیه گروه اول را حسب مورد به خود انها یا مرتکب بپردازد .

وکیل خوب قتل مشهد

وکیل خوب برای پرونده های قتل غیر عمد در مشهد

تعدد شکات :

در صورتی که شاکی متعدد باشد ، اقامه یک قسامه برای همه آنها کافی است . اما در صورت تعدد متهمان برای برائت هر یک اقامه قسامه مستقل لازم است . در صورت تعدد متهمان ، هر یک از انها می توانند به نفع متهم دیگر ، در قسامه شرکت کند . قسامه فقط نسبت به مقداری که لوث حاصل شده است ، موجب اثبات می شود . و اثبات خصوصیات جنایت از قبیل ، عمد و شبه عمد و خطا ، مقدار جنایت و شرکت در ارتکاب جنایت یا انفراد در ان نیازمند حصول لوث در این خصوصیات است .

اگر نسبت به خصوصیات جنایت لوث حاصل نشود ، یا سوگند خورندگان بر آن خصوصیات سوگند یاد نکند ، و فقط بر انتساب جنایت به مرتکب سوگند بخورند ، اصل ارتکاب جنایت اثبات می شود و دیه تعلق می گیرد .چنانچه اصل ارتکاب جنایت به دلیلی به جز قسامه اثبات شود ، خصوصیات آن در صورت حصول لوث ، در هر یک از انان به وسیله قسامه ثابل اثبات است . مانند انکه یکی از دو شاهد عادل ، به اصل قتل و دیگری به قتل عمدی شهادت دهد ف که در این صورت اصل قتل با بینه اثبات می

شود و در صورت لوث و عمدی بودن قتل ، با اقامه قسامه ثابت می گردد .

وکیل کلاهبرداری و وکیل سرقت و وکیل خوب قتل مشهد را از ما بخواهید .

وکیل خوب قتل مشهد

مقاله مرتبط در سایت عدالت جو 

تعدد متهمان :

اگر لوث علیه دو یا چند نفر به شکل مردد حاصل شود ، پس از تعیین مرتکب به وسیله مجنی علیه یا ولی دم یا اقامه قسامه علیه او ، وقوع جنایت اثبات می شود . چنانچه لوث علیه برخی افراد حاصل شود و شاکی علیه افراد بیشتری ادعای مشارکت در ارتکاب جنایت را نماید ، با قسامه جنایت به مقدار ادعای مدعی ، در موردی که لوث حاصل شده است اثبات می شود . مانند آنکه ولی دم مدعی مشارکت سه مرد در قتل عمدی مردی باشد ، و لوث فقط علیه مشارکت دو نفر از انان باشد ، پس از اقامه قسامه علیه ان دو نفر ، حق قصاص علیه آن دو به مقدار سهمشان ثابت است .

اگر ولی دم بخواهد هر دو نفر را قصاص کند، باید به سبب اقرار خود به اشتراک سه مرد ، دو سوم دیه را به هر یک از قصاص شوندگان بپردازد . رجوع شاکی ازاقرار به شرکت افراد بیشتر پذیرفته نیشت . مگر اینکه از ابتدا شرکت افراد بیشتر را به نحو تردید ذکر کرده باشد . و کسانی که در قسامه اتیان سوگند کرده اند نیز شرکت افراد دیگر را در ارتکاب جنایت نفی کرده است و بر ارتکاب قتل توسط افراد کمتر سوگند یاد کرده باشد .

وکیل خوب قتل مشهد

وکیل توانا

پرسش و پاسخ

سؤال :

برادر بنده با چوب به دست دیگری زده است و از قضا شخص فوت کرده است در حالی

که در نزاع صورت گرفته برادر بنده به جهت بحث ناموس ، عصبانی شده و با این کار

میخواسته طرف را ادب کند . قصد قتل را نداشته است . خانواده مقتول به جرم قتل

عمد شکایت کرده است ، آیا برادرم قصاص میشود ؟

پاسخ :

در مورد عمل نوعا کشنده ، ضربات وارد شده به وسیله چوب به دیگری مطلقا در زمره قتل عمد قرار نمیگیرد و بایستی تفکیک شود . اگر به وسیله چوب ضربه به سر وارد شود و طرف فوت کند ، قتل عمدی است چرا که کار نوعا کشنده است . ولی ضربه با چوب به پا ، نوعا کشنده نیست و قتل واقع شده شبه عمدی است . برادر شما ظاهرا و با توجه به مطالب عنوان شده ، مرتکب قتل شبه عمد شده است و قصاص نمیشود . مگر اینکه برای دادگاه اثبات شود به عمد مرتکب قتل شده است گاهی اگر چه ممکن است مرتکب ، ابتدا قصد سلب حیات نداشته باشد ولی در میانه در گیری قصدش تغییر کرده باشد بنابراین اگر اثبات شود که در حین درگیری قصد وی به سلب حیات تغییر یافته قتل عمدی است و مرتکب قصاص می شود

وکیل خوب قتل مشهد ، وکیل قتل در مشهد ، وکیل کیفری در مشهد ، وکیل در مشهد

جهت وکالت و مشاوره با ما تماس بگیرید .

گروه وکلای توانا ، بهترین وکلا را در زمینه حقوقی و کیفری و خانواده و قتل در اختیار دارد .

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد : 09155129243

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 5 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =