عقد ضمان 1 | وکیل خوب مشهد | 09155129243

وکیل خوب مشهد

عقد ضمان 1 | وکیل خوب مشهد | 09155129243

بازدیدها : 2451 بازدید

وکیل خوب مشهد

تماس با وکیل خوب مشهد با شماره تلفن های 09155129243 و 09306924956

اوصاف عقد ضمان

1 – اثر اصلی عقد ضمان نقل ذمه به ذمه است . یعنی دین از ذمه  مدیون به ضامن منتقل میشود .

2 -اما میشود شرط کرد که بعد از ضمان ضم ذمه اتفاق بیفتد و ذمه  مدیون هم چنان مشغول باشد .

3 – ضمان عقدی عهدی است و با ایجاب و قبول واقع میشود .

4 -عقد ضمان معوض است . یعنی باعث سقوط تعهد مدیون و اشتغال ذمه ضامن می شود .

5 – ضمان عقدی تبعی است یعنی تابع وجود دین است وگرنه ضمان مالم یجب می باشد .

6 -چون عقد ضمان بین ضامن و مضمون له بسته میشود ، اهلیت همین دو نفر شرط است .

7 – اهلیت مضمون عنه لازم نیست . پس ضمانت از صغیر غیر ممیز صحیح است .

8 -اما ضمانت صغیر غیر ممیز و مجنون از دیگری باطل است ، چون قصد ندارند .

9 -نیازی نیست که مضمون عنه اذن در ضمان بدهد، اما اگر چنین اذنی نباشد حق رجوع به او وجود ندارد .

وکیل خوب مشهد

وکیل عقد ضمان در مشهد

اسباب سقوط تعهدات در عقد ضمان

اسباب سقوط تعهدات در عقد ضمان چگونه است ؟ ( قبل از وقوع عقد ضمان )

1 – وفای به عهد : یعنی مدیون به عهد خود وفا کرده است ، در این فرض ضمان باطل است .

2 – اقاله : قبل از ضمان ، مدیون با طلبکار قرارداد را اقاله کرده اند . و دین ساقط شده است و ضمان باطل است .

زیرا همانطور که گفتیم ضمان تابع وجود دین است .

3 – ابراء : یعنی طلبکار ذمه ی مدیون را ابراء کرده است . و دینی وجود ندارد که ضمانت آن صحیح باشد .

4 – تبدیل تعهد : مثلا گندم به جو تبدبل شود ، در این فرض مدیون دیگر دینی به نام گندم ندارد و ضمان باطل است .

5 – تهاتر : مدیونی که صد هزار تومان بدهکار است ، همان مقدار هم طلبکار است ، پس دینی وجود ندارد . تهاتر در حکم پرداخت است .

اسباب سقوط تعهدات بعد از عقد ضمان چگونه است ؟

وفای به عهد : هر کس می تواند وفای به عهد کند حتی مدیون سابق ، ذمه ی ضامن از دینش آزاد می شود . این وفای به عهد باید نسبت به دین ضامن باشد نه مدیون ، چون مدیون دیگر دینی ندارد . پس اگر نسبت به دین مدیون باشد ، ضامن بری نمی شود .

ابراء : مدیون دینی ندارد و دین به ذمه ی ضامن آمده است ، و باید ابرای دین ضامن باشد .

تبدیل تعهد : مدیون که دینی ندارد که بخواهد تبدیل کند به دین دیگری و بر اثر آن ذمه ی ضامن بری شود .

بنابراین تبدیل تعهدی صورت نمی گیرد .

تهاتر : دین مدیون مقابل دین طلبکار قرار نمی گیرد . چون مدیون دینی ندارد . بنابراین تهاتری صورت نمی گیرد .

مالکیت ما فی الذمه : ذمه ای بر عهده مدیون نیست تا بخواهد مدیون مالک ما فی الذمه خودش باشد .

وکیل خوب مشهد

قوی ترین وکیل در مشهد

شناسایی کلی عقد ضمان

اساس غقد ضمان بر وجود یک رابطه پیشین حقوقی بین داین و مدیون متکی است به عبارت دیگر وقتی میتوان عقد ضمان را مطرح نمود که داین و مدیون و دینی وجود داشته باشد پدیده عقد ضمان در حوزه ای مستقلا و بدوا نمیتواند ظاهر گردد، در عقد ضمان با اینکه مثل دیگر عقود دو طرف ضامن و مضمون له را دارد عنوان سومی به نام مضمون عنه هم دیده میشود که در سایه قرار دارد

و بدون وجود مضمون عنه انعقاد عقد ضمان ممکن نیست. تفاوت عمده ای بین نظر فقهای امامیه و علمای عامه در مورد ضمان عقدی وجود دارد که لازم است اشاره شود انها مضمون عنه را از حوزه عقد ضمان خارج نمیدانند و می گویند نون ضمان زاید است و کلمه ضمان مشتق از ضم است و در عقد ضمان ذمه مدیون به ذمه ضامن پیوند میخورد و ضمیمه میشود در نتیجه ضامن وم مضمون عنه هردو در مقابل مضمون له مدیون میشوند.

وکیل خوب مشهد

وکیل عقد تضامنی مشهد

ضامن بصورت مطلق

در فقه شافعی مضمون له بعد از عقد میتواند از هریک از ضامن و مضمون عنه دین را مطالبه نماید و فقه مالکی بر ان است که مضمون له نمیتواند طلبش را از ضامن بخواهد مگر در صورتی که مطالبه از مضمون عنه به واسطه غایب بودن یا افلاس یا انکارش مقدور نباشد. در فقه امامیه که قانون مدنی هم متخذ از ان است با عقد زمان ضمه مدیون اصلی بری شده و فقط ضمه ضامن در مقابل مضمون له مشغول میشود

بنابراین هرگاه کسی به طور مطلق ضامن دیگری شود ضمان مزبور نقل ذمه مدیون به ذمه ضامن است ولی در سایه ماده 10 قانون مدنی طرفین میتوانند ضمان را به صورت تضامن در اورند و در عقد تصریح نمایند که در صورت مطالبه و عدم پرداخت مضمون عنه، مضمون له به ضامن مراجعه نماید.

وکیل موفق مشهد

تماس با وکیل خوب مشهد با شماره تلفن های 09155129243 و 09306924956 عباس شیروی

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 3 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − یک =