وکیل خوب کیفری مشهد | 09155129243

وکیل خوب کیفری مشهد

وکیل خوب کیفری مشهد | 09155129243

بازدیدها : 647 بازدید

وکیل خوب کیفری مشهد

طرح و رسیدگی پرونده در دادگاه :

الف – مطرح کردن پرونده در دادگاه با کیفرخواست

اصولا پرونده در دادگاه های کیفری با کیفرخواست مطرح می شود . بدین صورت که پرونده در دادسرا تشکیل شده است و اگر نظر بازپرس مبتنی بر تقصیر متهم باشد پس از صدور قرار جلب به دادرسی از سوی بازپرس و موافقت دادستان با این قرار ، دادستان اقدام به صدور کیفرخواست نموده و پرونده از طریق شعبه بازپرسی برای رسیدگی به دادگاه صالح فرستاده می شود .

ب – قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه :

دادگاه در صورتی که اعتراض شاکی به قرار منع یا موقوفی تعقیب را موجه بداند ، آن را نقض و قرار جلب به دادرسی صادر می کند. در صورت نقض قرار منع تعقیب و صدور قرار جلب به دادرسی توسط دادگاه ، بازپرس مکلف است متهم را احضار و موضوع اتهام را به او تفهیم کند. و با اخذ آخرین دفاع و تأمین مناسب از وی ، پرونده را به دادگاه ارسال کند. در صورت نقض قرار موقوفی تعقیب ، بازپرس مطابق مقررات و صرف نظر از جهتی که علت نقض قرار موقوفی تعقیب است، به پرونده رسیدگی و با انجام تحقیقات لازم ، تصمیم مقتضی اتخاذ می کند .

ج – مطرح کردن پرونده در دادگاه با بیان ادعای شفاهی  دادستان

در غیر جرایم موضوع ماده 302 این قانون ، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند ، یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد ، دادستان می تواند رأسا یا به درخواست بازپرس با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او ، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند .

در این مورد دادگاه بدون تأخیر تشکیل جلسه میدهد و به متهم تفهیم میکند که حق دارد برای تعیین وکیل و تدارک دفاع مهلت بخواهد و در صورت درخواست متهم ، حداقل سه روز به او مهلت داده میشود . تفهیم این موضوع و پاسخ متهم باید در صورت جلسه دادگاه قید شود . هر گاه متهم از این حق استفاده کند ، دادگاه در همان جلسه رسیدگی و رای صادر می کند . و اگر ضمن رسیدگی انجام تحقیقاتی را لازم بداند ، آنها را انجام و یا دستور تکمیل تحقیقات را به دادستان یا ضابطان دادگستری میدهد .

اخذ تأمین :

توصیه  وکیل خوب کیفری مشهد این است که از همان ابتدای تحقیقات مقدماتی یک وکیل همراه خودتان داشته باشید

اخذ تأمین متناسب از متهم با دادگاه است .

شاکی در صورت مطالبه ضرر و زیان میتواند حداکثر ظرف پنج روز دادخواست خود را تقدیم کند .

و دادگاه می تواند فارغ از امر کیفری به دعوای ضرر و زیان رسیدگی و رای صادر کند .

در چه مواردی پرونده به طور مستقیم در دادگاه مطرح میشود “:

1 – جرایم مستوجب حد زنا

2 – جرایم مستوجب حد لواط

3 – سایر جرایم منافی عفت

4 – جرایم تعزیری درجه هفت و هشت

5 – جرایم اشخاص کمتر از پانزده سال

6 – جرایمی که در بخش واقع شده است و جزء موارد مذکور در ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری نباشد .

یعنی در صلاحیت دادگاه کیفری دو باشد ، در دادگاه بخش رسیدگی میشود .

7 – جرایم رئیس جمهور که دادگاه کیفری تهران صالح است .

حد زنا :

در برخی از موارد مجازات زنا رجم است . در مورد زنای مرد محصن و زن محصنه ، که دادگاه کیفری یک صالح است .

در برخی موارد مجازات زنا اعدام است :

1 – زنا با محارم نسبی

2 – زنای با زن پدر که موجب قتل زانی است .

3 – زنای به عنف و اکراه که موجب قتل زانی اکراه کننده است .

4 – زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب قتل زانی است .

5 – زنا در مرتبه چهارم بعد از اجرای سه بار حد شلاق

مرجع رسیدگی در تمام این موارد ، دادگاه کیفری یک است .
اما اگر حد زنا شلاق باشد ، مرجع رسیدگی دادگاه کیفری دو است .

حد لواط :

حد لواط برای فاعل در صورت عنف ، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان ، اعدام ، و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است . حد لواط برای مفعول در هر صورت اعدام است . در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد ، حد فاعل اعدام است . حد لواط دربرخی موارد که صد تازیانه است در صلاحیت دادگاه کیفری دو است . و در مواردی که اعدام است ، در صلاحیت دادگاه کیفری یک است .

سایر جرایم منافی عفت :

منظور از جرایم منافی عفت ، جرایم جنسی حدی و همچنین جرایم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است .

تفخیذ :

عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر است .

دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است . در تفخیذ حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است

و از این جهت فرقی میان محصن و غیر محصن و عنف و غیر عنف نیست .

در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد ، حد فاعل اعدام است .

حد تفخیذ :

تفخیذ مرد غیر مسلمان با مسلمان و تکرار تفخیذ در مرتبه چهارم ، در صورتی که سه مرتبه حد تفخیذ جاری شده باشد ، مجازات آن اعدام است .

تفخیذ که مجازات آن صد ضربه شلاق است ، در صلاحیت دادگاه کیفری دو است .

و تفخیذی که مجازات آن اعدام است ، در صلاحیت دادگاه کیفری یک است .

تقبیل و ملامسه :

همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ ، از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت ، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است .

این موارد بدون صدور کیفرخواست ، در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود .

مساحقه :

عبارت است از اینکه انسان مؤنث ، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد .

حد مساحقه صد ضربه شلاق است .

در تمامی پرونده های کیفری از  وکیل خوب کیفری مشهد عضو گروه وکلای توانا استفاده کنید .

در کنار وکیل خوب کیفری مشهد نتیجه مطلوب اخذ خواهد شد و به حقتان خواهید رسید .

تماس مستقیم با وکیل خوب کیفری مشهد : 09155129243

قوادی :

عبارت است از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط . حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است . در غیر این صورت عامل مستحق تعزیر مقرر در ماده 244 قانون مجازات اسلامی است . در قوادی تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست . و جرم آنی است . حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد ، به تبعید تا یک سال محکوم می شود . که مدت ان را قاضی تعیین می کند . برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است .

حد قوادی :

قوادی عبارت است از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است . حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است ، در غیر این صورت عامل آن ، مستوجب تعزیر مقرر در ماده 244 قانون مجازات اسلامی است . در قوادی تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست . حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت ان را قاضی مشخص می کند . و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است .

کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست . لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود . این موارد نیز مستقیما بدون صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود . هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه گردد ، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهد شد . و اگر عمل با عنف و اکراه باشد ، فقط اکراه کننده تعزیر می شود . این جرایم نیز بدون کیفرخواست در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود . زیرا این جرایم نیز جز جرایم منافی عفت است .

انواع جرایم تزیری

جرایم تعزیری درجه هفت و هشت :

در مورد جرایم تعزیری درجه هفت و هشت نیز پرونده مستقیما بدون صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری دو و یا دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود .

تعزیر درجه هفت :

1 – حبس از نود و یک روز تا شش ماه

2 – جزای نقدی بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال

3 – شلاق از یازده تا سی ضربه

4 – محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه

تعزیر درجه هشت :

1 – حبس تا سه ماه

2 – جزای نقدی تا ده میلیون ریال

3 – شلاق تا ده ضربه

جرایم اشخاص کمتر از پانزده سال :

جرایم اشخاص کمتر از پانزده سال در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود . پرونده در این موارد بدون صدور کیفرخواست مستقیم در دادگاه اطفال و نوجوانان مطرح می شود . مگر اینکه مرتکب جرمی شده باشند که در صلاحیت دادگاه انقلاب یا کیفری یک است که در دادگاه یک ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود . برای اشخاص پانزده تا هجده سال تمام شمسی اصولا کیفرخواست صادر می شود . و بعد در دادگاه اطفال و نوجوانان مطرح می گردد و به جرم آنها رسیدگی می شود ، ولی اگر این اشخاص جرمی را مرتکب شوند که مجازات آنها حد زنا یا لواط یا سایر جرایم منافی عفت یا جرم مستوجب تعزیر درجه هفت و یا هشت باشد ، بدون کیفرخواست در مرجع مربوطه مطرح می شود .

وکیل خوب کیفری مشهد را از ما بخواهید .

گروه وکلای توانا ، وکیل خوب کیفری مشهد را معرفی می کند .

جرایم رئیس جمهور :

به اتهامات رئیس جمهور نیز مستقیما بدون مداخله دادسرا و صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری تهران رسیدگی می شود . تبصره ماده 19 قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت های ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب 1365 ، در هر کدام از اتهامات نامبرده رسیدگی مستقیما به وسیله دادگاه انجام و دادسرا حق دخالت ندارد .

جرمی که در حوزه قضایی بخش واقع شده و جز موارد مذکور در ماده 302 قانون ایین دادرسی کیفری نباشد : در دادگاه بخش رئیس یا دادرس علی البدل در جرایم موضوع صلاحیت این دادگاه رأسا رسیدگی و رای صادر می کند . در این دادگاه وظیفه دادستان از حیث تجدیدنظر خواهی از آراء بر عهده رئیس دادگاه است . و در مورد آرایی که توسط وی صادر می شود ، بر عهده دادرس علی البدل است .

جرمی که در حوزه قضایی بخش واقع شده است :

1 – جزء موارد مذک.ر در ماده 302 باشد :

رئیس دادگاه یا دادرس علی البدل به جانشینی باطپرس تحت نظارت دادستان شهرستان تحقیق می کند و صدور کیفر خواست با دادستان شهرستان است .

2 – جزء موارد مذکور در ماده 302 نباشد :

در این صورت رئیس یا دارس علی البدل در جرایم موضوع صلاحیت دادگاه بخش ، رأسا رسیدگی و رای صادر می کند .

قاضی تحقیق کننده کیست :

بازپرس قاضی تحقیق کننده است . وظیفه تحقیق در کلیه جرایم با بازپرس است . در غیر جرایم مستوجب مجازات های مقرر در ماده 302 قانون ایین دادرسی کیفری ، در صورت کمبود بازپرس دادستان نیز دارای تمام وظایف و اختیاراتی است که برای بازپرس تعیین شده است . و دادستان می تواند این امر را به دادیار خود واگذار کند . بازپرس باید شخصا تحقیقات و اقدامات لازم را به منظور جمع آوری ادله وقوع جرم به عمل آورد .

ولی می تواند در غیر جرایم موضوع بند های الف ، ب ، پ ، ت ماده 302 قانون ایین دادرسی کیفری ، تفتیش ، تحقیق از شهود و مطلعان ، جمع آوری اطلاعات و ادله وقوع جرم و یا هر اقدام قانونی دیگر را که برای کشف جرم لازم بداند ، پس از دادن تعلیمات لازم به ضابطان دادگستری ارجاع دهد . که در این صورت ضمن نظارت چنانچه تکمیل آنها را لازم بداند ، تصمیم مقتضی اتخاذ می کند . دادستان قبل از آنکه تحقیق از جرمی را از بازپرس بخواهد ، یا جریان تحقیقات را به طور کلی به بازپرس واگذار کند ، می تواند اجرای برخی تحقیقات و اقدامات لازم را از بازپرس تقاضا کند .

در این صورت بازپرس مکلف است فقط تحقیق یا اقدام مورد تقاضای دادستان را انجام دهد .

درصورت نبود بازپرس

در جرایمی که موضوع ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری نباشد ، دادستان می تواند در صورتی که به بازپرس دسترسی نباشد ، یا به علت کمبود بازپرس ، خود تحقیقات را انجام دهد . دادستان پیش از آنکه تحقیق از جرمی را از بازپرس بخواهد یا جریان تحقیقات را به طور کلی به بازپرس واگذار کند ، می تواند اجرای برخی تحقیقات و اقدامات لازم را از بازپرس تقاضا کند . اگر دادیار به جای دادستان تحقیقات مقدماتی را انجام می دهد ، قرار های نهایی و همچنین قرار منتهی به بازداشت متهم باید در همان روز صدور به نظر دادستان برسد و دادستان نیز مکلف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت در این باره اظهار نظر کند .

وکیل خوب کیفری مشهد ، وکیل کیفری در مشهد ، وکیل مشهد ، وکیل در مشهد

برای موفقیت در پرونده های کیفری ، از وکیل خوب کیفری مشهد کمک بخواهید .

وکیل خوب کیفری مشهد ، متخصص در امور کیفری می باشد .

تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد : 09155129243

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + سه =