ماهیت حقوقی قرارداد پیش فروش آپارتمان

وکیل خوب قرارداد در مشهد - وکیل خوب مشهد - وکیل خوب مشهد بهترین وکیل مشهد - وکیل خوب در مشهد - بهترین وکیل پرونده قراردادها  در مشهد

ماهیت حقوقی قرارداد پیش فروش آپارتمان

بازدیدها : 4719 بازدید

وکیل در مشهد

وکیل خوب مشهد – بهترین وکیل مشهد – وکیل خوب در مشهد – بهترین وکیل در مشهد

نکاتی از زبان وکیل قراردادها در مورد معاملات و قراردادهای ملکی 

 

 

وکیل در مشهد

بهترین وکیل مشهد

ثنا وکیل سامانه سراسری معرفی وکیل متخصص در ایران 

پیش فروش چیست ؟

پیش فروش یعنی فروختن کالای که هنوز حاضر و موجود نیست و فروشنده پولی می گیرد که بعدا آن را تحویل دهد . در پیش فروش آپارتمان تعهداتی را طرفین عقد ( پیش فروشنده و پیش خریدار ) با یکدیگر منعقد می کنند که در آینده بنایی احداث شود. تشخیص ماهیت حقوقی این گونه معاملات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر ما آن را بیع بدانیم ، قانونگذار احکام و آثار بیع را مشخص نموده است . در این مورد حقوقدانان نظریات متقاوتی را بیان نمودند که به طور مختصر به نمونه ای از آنها اشاره میکنیم .

آقای لنگرودی میگوید : ماهیت حقوقی این گونه معاملات شبیه به بیع سلم وسلف است . زیرا ثمن حال است و مبیع مؤجل . شباهت در این است که مبیع در هنگام عقد موجود نیست . اما بیع سلف مبیع کلی فی الذمه است و یک مال مثلی است ، در حالی که آپارتمان عین معین وقیمی است . در قرارداد پیش فروش ثمن حال نیست بلکه اقساطی است . ماده 11 قنون پیش فروش آپارتمان ، در مورد نحوه پرداخت ثمن اشاره نموده است .

 

وکیل در مشهد

وکیل حقوقی در مشهد

ماهیت حقوقی معامله پیش قروش

دکتر کاتوزیان می گوید :  

ماهیت حقوقی اینگونه معاملات همان بیع است .

نقدی که به نظر ایشان وارد شده است این است که اگر ما اینگونه معاملات را بیع بدانیم در کدام یک از قالب ها ( عین معین ، کلی در معین ، کلی فی الذمه ) قرار می گیرد؟ نظر دادند که قالب عین معین قابل قبول تر است . اما سوال این است که اگر ما آن را بیع بدانیم و در قالب عین معین قرار دهیم ، پس ماده 361 قانون مدنی که مقرر میدارد اگر در مبیعی که عین معین است در هنگام عقد وجود نداشته باشد عقد باطل است ، نباید به بطلان نظر داد؟ عده ای عقیده دارند که بهتر است ما اینگونه معاملات را بیع ندانیم و آن را ماده 10 قانون مدنی قرار دهیم که بیع نباشد اما توافق دیگری باشد که صحیح باشد و آن را باطل ندانیم .

دکتر کاتوزیان می گوید: اگر منظور ما انتقال مالکیت از همین الان باشد حرف شما درست است . ولی منظور طرفین از انعقاد چنین معاملاتی این است که می خواهند سبب تملیک فراهم شود و بعد از احداث ساختمان و ساخته شدن واحد آپارتمانی ، مالکیت منتقل شود . به عبارتی این که قانون میگوید اگر مبیع عین معین باشد مالکیت همان لحظه منتقل میشود ، این بدان معنا نیست که انتقال مالکیت فوری است بلکه می خواهند سبب تملیک را فراهم کنند ، که با ایجاد شدن آن مال ، انتقال حاصل میشود . انتقال فوری مقتضای ذات عقد نیست بلکه مقتضای اطلاق عقد است .

 

وکیل در مشهد

وکیل خوب در مشهد 

نمونه دادخواستها در سایت گروه وکلای عدالت جو را اینجا مشاهده کنید

تعیین عین معین 

در این جا منظور از عین معین همان ذکر مساحت ، موقعیت جغرافیایی ، پلاک ثبتی ، اوصاف و امکانات واحد ساختمانی مورد معامله ،شماره طبقه ، مساحت اعیان ، پارکینگ ، شماره واحد و …. میباشد که طرفین منظور خود را در یک حوزه خاصی مشخص نموده اند . برخی میگویند این گونه معاملات تعهد به فروش است ، یعنی دو نفر عقدی واقع میکنند و تعهد میکنند که در مقابل هم خرید و فروش انجام دهند . ولی آیا منظور طرفین از انعقاد چنین معاملاتی که همان ابتدا مبلغی پرداخت میشود ، تعهد به خرید و فروش است ؟ در تعهد به خرید و فروش طرف میتونه به تعهد عمل نکند و فوقش خسارت دهد.

برخی میگویند ماهیت اینگونه معاملات در قالب عقد استصناع میباشد . ( یعنی سفارش ساخت کالا ) . هر چند شاید ظاهرا با عقد استصناع هماهنگ باشد ولی خیلی ها آن را وعده میدانند ، در حالی که در قرارداد پیش فروش الزام ایجاد میشود . نا گفته نماند که قواعد و قوانین مربوط به پیش فروش ساختمان امریست و بر خلاف آن نمی توان توافق نمود مگر مواردی را که از جمله قوانین تکمیلی به شمار می آید

وکیل خوب قرارداد در مشهد – وکیل خوب مشهد – وکیل خوب مشهد

بهترین وکیل مشهد – وکیل خوب در مشهد – بهترین وکیل پرونده قراردادها  در مشهد

تماس با وکیل پایه یک دادگستری : 09155129243 و 09306924956

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 4 امتیاز شما: 4.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =