دستور موقت – بخش 2

وکیل دستورموقت درمشهد - وکیل دستورموقت درمشهد - وکیل دستورموقت درمشهد

دستور موقت – بخش 2

بازدیدها : 1624 بازدید

وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد

وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد

عباس شیروی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

شماره تماس جهت گرفتن وقت برای مشاوره 09155129243

موضوع دستور موقت 

به موجب ماده 316 قانون آیین دادرسی مدنی ، دستور موقت ممکن است دایر بر توقیف مال یا انجام عمل و یا منع از امری باشد . یکی از تفاوت های دستور موقت با تأمین خواسته در این است که دستور موقت علاوه بر توقیف مال ، انجام عمل و منع از انجام عمل را نیز شامل می شود یعنی دامنه دستور موقت گسترده تر از تأمین خواسته است . ولی تأمین خواسته فقط توقیف مال است . در دستور موقت نمی توان به طور مستقل اعتراض کرد ولی در تأمین خواسته میشود به طور مستقل اعتراض نمود .

در تأمین خواسته فوریت لازم نیست ، ولی در دستور موقت فوریت امر لازم است . در تأمین خواسته تحت شرایطی اخذ تأمین از خواهان لازم نیست ، ولی در دستور موقت در هر صورت لازم است . نوع تأمین در تأمین خواسته همیشه وجه نقد است ولی در دستور موقت ممکن است غیر وجه نقد باشد . اجرای دستور موقت مستلزم تأیید رییس حوزه قضایی است ولی در تأمین خواسته چنین تأییدی لازم نیست .

وکیل دستورموقت درمشهد

آرای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها را در سایت گروه وکلای عدالت جو اینجا مشاهده نمایید

مرجع صالح – درخواست دستور موقت

به موجب ماده 311 قانون آیین دادرسی مدنی ،درخواست دستور موقت به دادگاهی داده می شود که اصل دعوا در آن مطرح است و اگر دعوا مطرح نشده دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل موضوع را دارد صالح است . و به موجب ماده 312 ، هر گاه موضوع دستور موقت در مقر دادگاهی غیر از دادگاه مذکور در ماده 311 قانون فوق باشد ، درخواست دستور موقت از آن دادگاه به عمل می آید گرچه صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را نداشته باشد . لازم نیست درخواست دستور موقت پیش یا هنگام طرح دادخواست اصلی باشد ، بلکه پس از طرح دعوا نیز می توان دستور موقت را درخواست کرد . مگر اینکه حکم قطعی صادر شده باشد ،

در این صورت میتوان برای اجرای حکم اقدام کرد . در تعیین دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا و رسیدگی به درخواست دستور موقت را دارد ، قواعد صلاحیت ذاتی و محلی باید مورد توجه قرار گیرد . در اعمال ماده 312 ، خواهان حق انتخاب میان دادگاه صلاحیتدار و دادگاهی که موضوع در مقر آن واقع است ، دارد . و این استثنا اختیاری است و قانونگذار به لحاظ ویژگی های خاص دستور موقت ( فوری بودن ) و حفظ حقوق خواهان ، نوعی صلاحیت اضافی به دادگاهی که موضوع درخواست در حوزه آن واقع است ، اعطا کرده است . و این امر مانع از آن نیست که خواهان با مراجعه به دادگاهی صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد ، صدور دستور موقت را وفق ماده 311 درخواست کند .

وکیل دستورموقت درمشهد

وکیل خوب اثبات مالکیت در مشهد

مطالب حقوقی و نمونه دادخواستها در سایت ثنا وکیل را اینجا ببینید

مهلت و نحوه تقدیم درخواست دستور موقت

نحوه تقدیم درخواست دستور موقت به این صورت است که بنا به نص قانونی دستور موقت ضمن درخواست مطرح میشود و نیازی به دادخواست نیست و اگر رد شود قرار رد درخواست صادر می شود . اما در رویه عملی دستور موقت ضمن دادخواست مطرح می شود . به موجب ماده 318 قانون آیین دادرسی مدنی ، میتوان قبل از اقامه دعوای اصلی درخواست دستور موقت بدهیم مشروط بر اینکه ظرف 20 روز دعوای اصلی مطرح شود و الا به درخواست طرف مقابل از دستور موقت رفع اثر میشود . و میتوان هم زمان با تقدیم دادخواست درخواست دستور موقت را بدهیم و حتی بعد از طرح دعوای اصلی . رسیدگی به درخواست دستور موقت باید در جلسه رسیدگی به عمل آید ، به جهت رعایت اصل تناظر ، باید جلسه گذاشته شود . اما در رویه قضایی جلسه ای تشکیل نمی شود به خصوص در مواردی که فوریت اقتضاء می کند .

موارد زوال دستور موقت 

1 – مرتفع شدن جهت

2 – دادن تأمین از سوی خوانده :

ممکن است خوانده تامین بدهد مانند معرفی وثیقه یا وجه نقد که در این صورت هم نیازی به دستور موقت نخواهد بود

3 – عدم اقامه دعوا در مهلت 20 روز :

اگر خواان دستور موقت ظرف مهلت مقرر قانونی یعنی بیست روز نسبت به اقامه دعوا اقدامی نکند دستور موقت از بین می رود

4 – استرداد دعوا ، دادخواست و یا انصراف کلی از دعوا :

با استرداد دعوا یا دادخواست اصلی دستور موقت هم بی اثر می شود

5 – صرف نظر کردن از درخواست دستور موقت :

اگر خواهان  از ادامه دستور موقت منصرف شود در این صورت دستور موقت بی اثر می شود

تماس با وکیل پایه یک دادگستری : 09155129243 و 09306924956 

وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد – وکیل دستورموقت درمشهد

سوال از وکیل :

آیا در پرونده های کیفری دستور موقت به معنای عام کلمه داریم؟

پاسخ وکیل :

معنی ساده و عامیانه دستور موقت،عبارت است :<< از اقداماتی که به دلیل حفظ حقوق شاکی پرونده صدور می شود به این منظور که حکم صادره در آینده برای اجرا دچار مشکل نشود.

در ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی، قانونگذار به صورت کاملا صریح از عبارت دستور موقت استفاده و تعیین کرده است که در صورتی که فوریت پرونده ای تایید شد، دادگاه به درخواست شاکی حکم  دستور موقت را صادر می کند.

همچنین در تبصره ۱ ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ به نوعی به دستور موقت اشاره کرده است و تعیین کرده است که مقام قضایی می تواند با تنظیم صورت جلسه، دستور موقت شدن عملیات متجاوز را تا زمان صدور حکم قطعی بدهد.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 6 =