دستور موقت – بخش 1

وکیل دستورموقت در مشهد - وکیل دستورموقت در مشهد  - وکیل دستورموقت در مشهد

دستور موقت – بخش 1

بازدیدها : 1939 بازدید

وکیل دستورموقت در مشهد – وکیل دستورموقت در مشهد  – وکیل دستورموقت در مشهد

فرایند دستور موقت

دستور موقت یا دادرسی فوری به مواردی اختصاص دارد که تصمیم گیری در آن فوریت دارد . قانون گذار ملاکی برای فوری بودن موضوع ارایه نکرده و تشخیص ملاک با توجه به اوضاع و احوال قضیه با دادرس است و تعلل در احراز این امر موجب تضییع حق خواهان خواهد شد . یعنی دادگاه باید این امر را مورد توجه قرار دهد که اگر دستور موقت صادر نکند خسارت غیر قابل جبرانی وارد می شود . دستور موقت یک اقدام تبعی است ، یعنی باید دعوای اصلی وجود داشته باشد تا امکان طرح آن ممکن باشد . اما قانون گذار در ماده 318 قانون آیین دادرسی مدنی این امر را پیش بینی نموده است که ما ابتدا درخواست دستور موقت بدهیم و بعد ظرف بیست روز دادخواست اصلی را تقدیم می کنیم و گواهی آن را به دادگاهی که دستور موقت صادر کرده است تقدیم می کنیم .

این امر یک استثنایی بر تبعی بودن دستور موقت است . در غیر این صورت به درخواست خوانده از دستور موقت رفع اثر می شود .درخواست رفع اثر از دستور موقت جزء حقوق خوانده است و دادگاه رأسا نمی تواتد حتی پس از گذشت مهلت از دستور موقت رفع اثر کند . به موجب ماده 320 قانون آیین دادرسی مدنی دستور موقت پس از ابلاغ قابل اجراست و نظر به فوریت کار دادگاه می تواند مقرر دارد که قبل از ابلاغ اجرا شود .

وکیل مشهد تعدد جرم متهم

وکیل دستورموقت در مشهد 

وکیل خوب پایه یک دادگستری در مشهد

تشریفات اجرا  

اجرای دستور موقت تابع تشریفات قانون اجرای احکام مدنی نیست . زیرا ویژگی فوری بودن امر ایجاب می کند که دستور موقت بیرون از چهار چوب این قانون اجرا شود . بنابراین در دستور موقت اجراییه صادر نخواهد شد و ماموران اجرا مفاد دستور موقت را اجرا میکنند . صدور دستور موقت زمانی است که خواهان خسارت احتمالی پرداخت کند . این تأمین لازم نیست که حتما وجه نقد باشد ، بلکه می توان اتومبیلی را برای تأمین توقیف کرد . اما در تأمین خواسته باید وجه نقد برای خسارت احتمالی تقدیم می کردیم . میزان تأمین در اختیار دادگاه است .

وقتی دادگاه میزان آن را مشخص کرد یک موعد قضایی مناسب می دهیم تا پرداخت شود . و در صورت عدم اجرای دستور دادگاه ، قرار رد درخواست دستور موقت صادر می شود . معرفی ضامن نمی تواند دادن تأمین محسوب شود . دستور موقت با صدور رأی بدوی از بین نمی رود ، یعنی اگر دعوای خواهان در مرحله بدوی رد شود ، دستور موقت خود به خود مرتفع نمی شود . دستور موقت زمانی قابل اجراست که توسط رییس حوزه قضایی تأیید شود و اگر تأیید نشود ، دستور موقت اجرا نمی شود . اما تأمین خواسته نیازی به تأیید رییس حوزه قضایی ندارد .

وکیل دستورموقت در مشهد

نمونه آرای شعب دیوان عالی کشور را در سایت ثنا وکیل اینجا مشاهده کنید

الزام رعایت تشریفات 

اجرای دستور موقت تابع تشریفات قانون اجرای احکام مدنی نیست . زیرا ویژگی فوری بودن امر ایجاب می کند که دستور موقت بیرون از چهار چوب این قانون اجرا شود . بنابراین در دستور موقت اجراییه صادر نخواهد شد و ماموران اجرا مفاد دستور موقت را اجرا میکنند . صدور دستور موقت زمانی است که خواهان خسارت احتمالی پرداخت کند . این تأمین لازم نیست که حتما وجه نقد باشد ، بلکه می توان اتومبیلی را برای تأمین توقیف کرد . اما در تأمین خواسته باید وجه نقد برای خسارت احتمالی تقدیم می کردیم . میزان تأمین در اختیار دادگاه است . وقتی دادگاه میزان آن را مشخص کرد یک موعد قضایی مناسب می دهیم تا پرداخت شود . و در صورت عدم اجرای دستور دادگاه ، قرار رد درخواست دستور موقت صادر می شود . معرفی ضامن نمی تواند دادن تأمین محسوب شود .

وکیل دستورموقت در مشهد

نمونه آرای دادگاهها در سایت گروه وکلای عدالت جو را اینجا مشاهده نمایید

 تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری وکیل عباس شیروی 

با شماره تلفن های 09155129243 و 09306924956 

از بین رفتن دستور موقت 

دستور موقت با صدور رأی بدوی از بین نمی رود ، یعنی اگر دعوای خواهان در مرحله بدوی رد شود ، دستور موقت خود به خود مرتفع نمی شود . دستور موقت زمانی قابل اجراست که توسط رییس حوزه قضایی تأیید شود و اگر تأیید نشود ، دستور موقت اجرا نمی شود . اما تأمین خواسته نیازی به تأیید رییس حوزه قضایی ندارد . اجرای دستور موقت تابع تشریفات قانون اجرای احکام مدنی نیست . زیرا ویژگی فوری بودن امر ایجاب می کند که دستور موقت بیرون از چهار چوب این قانون اجرا شود . بنابراین در دستور موقت اجراییه صادر نخواهد شد و ماموران اجرا مفاد دستور موقت را اجرا میکنند .

تماس باوکیل پایه یک دادگستری وکیل شیروی 

با شماره تلفن های 09155129243 و 09306924956 

 

وکیل دستورموقت در مشهد

نمونه دادخواست های حقوقی و آرای شعب دادگاهها در سایت افرا وکیل را اینجا ببینید

دستور موقت زمان

صدور دستور موقت زمانی است که خواهان خسارت احتمالی پرداخت کند . این تأمین لازم نیست که حتما وجه نقد باشد ، بلکه می توان اتومبیلی را برای تأمین توقیف کرد . اما در تأمین خواسته باید وجه نقد برای خسارت احتمالی تقدیم می کردیم . میزان تأمین در اختیار دادگاه است . وقتی دادگاه میزان آن را مشخص کرد یک موعد قضایی مناسب می دهیم تا پرداخت شود . و در صورت عدم اجرای دستور دادگاه ، قرار رد درخواست دستور موقت صادر می شود . معرفی ضامن نمی تواند دادن تأمین محسوب شود . دستور موقت با صدور رأی بدوی از بین نمی رود ، یعنی اگر دعوای خواهان در مرحله بدوی رد شود ، دستور موقت خود به خود مرتفع نمی شود . دستور موقت زمانی قابل اجراست که توسط رییس حوزه قضایی تأیید شود و اگر تأیید نشود ، دستور موقت اجرا نمی شود . اما تأمین خواسته نیازی به تأیید رییس حوزه قضایی ندارد .

گروه وکلای توانا مشهد بهترین وکلای پایه یک دادگستری را به شما

معرفی خواهد کرد با ما تماس بگیرید وکیل تامین خواسته در مشهد

– وکیل خوب حقوقی در مشهد  – وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

تماس با وکیل پایه یک دادگستری وکیل عباس شیروی : 09155129243 و 09306924956

موارد رفع اثر دستور موقت :

در صورتی که اقامه دعوا نشود و یا در صورت اقامه دعوا ادعای خواهان رد بشود .

درصورتی که طرف دعوا تامینی بدهد که متناسب با موضوع باشد دادگاه در صورت مصلحت از دستور موقت رفع اثر خواهد نمود

هرگاه جهتی که موجب دستور موقت شده است مرتفع شود ، دادگاه صادر کننده آن را لغو میکند و اگر اصل دعوا در دادگاه مطرح باشد دادگاه رسیده کننده دستور را لغو میکند نمود .

در امور کیفری تنها در ماده 690 قانون مجازات اسلامی به بیان مصادیق آن میپردازد و در تبصره یک این ماده بیان میدارد که رسیدگی خارج از نوبت به عمل می آید .

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 4 امتیاز شما: 5]

1 دیدگاه

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران
    وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =