اثبات دیه | 09155129243

وکیل دیه درمشهد

اثبات دیه | 09155129243

بازدیدها : 958 بازدید

وکیل دیه درمشهد 

وکیل مشهد – وکیل در مشهد – وکیل خوب در مشهد – وکیل دیه درمشهد

وکیل برای پرونده دیه درمشهد – وکیل دیه درمشهد -وکیل خوب درمشهد – وکیل درمشهد .

پرونده دیه 

در پرونده های کیفری و بعضا حقوقی مربوط به دیه که تعداد زیادی از پرونده های دادگاههای ، خصوصا کیفری را شامل می شود ، نیاز است که اطلاعات حفوفی داته باشید تا بتوانید به حقوقتان برسید راههای اثبات دیه از موارد بسیار مشکلی هست که معمولا مردم آگاهی از آن ندارند در ذیل بخشی از مواد قانونی در همین رابطه را که از قانون مجازات اسلامی استخراج شده تقدیم می کنیم امید است بهره کافی ببرید . اگر نیاز به کمک بیشتر داشتید با ما تماس بگیرید .

تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری 09155129243

راههای اثبات دیه :

برابر قانون مجازات اسلامی که در ماده 454 آن تصریح شده ، ادله اثبات دیه ، علاوه بر قسامه ، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است . ماده 455 قانون مجازات اسلامی : قتل عمدی موجب دیه ، به شرح مقرر در باب قصاص ، با قسم پنجاه مرد و قتل غیر عمدی ، با قسم بیست و پنج مرد ، تنها در صورت حصول لوث و فقدان ادله

دیگر غیر از سوگند منکر اثبات می شود .

ماده 456 قانون مجازات اسلامی :

وکیل دیه درمشهد

در جنایت بر اعضاء و منافع اعم از عمدی و غیر عمدی ، :

درصورت لوث و فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر ، مجنی علیه می تواند با اقامه قسامه

به شرح زیر ، جنایت مورد ادعا را اثبات و دیه آن را مطالبه کند . لکن حق قصاص با آن ثابت نمی شود .

الف – شش قسم در جنایتی که دیه آن به مقدار دیه کامل است .

ب – پنج قسم در جنایتی که دیه آن پنج ششم دیه کامل است .

پ – چهار قسم در جنایتی که دیه آن دو سوم دیه کامل است .

ت – سه قسم در جنایتی که دیه آن یک دوم دیه کامل است .

ث – دو قسم در جنایتی که دیه آن یک سوم دیه کامل است .

ج – یک قسم در جنایتی که دیه آن یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن است .

تبصره 1 : . در مورد هریک از بندهای فوق ، در صورت نبودن نفرات لازم مجنی علیه ، خواه مرد باشد خواه زن ، می تواند به همان اندازه قسم را تکرار کند .

تبصره 2 : در مورد هریک از موارد فوق چنانچه مقدار دیه ، بیش از مقدار مقرر در آن بند و کمتر از مقدار مقرر قبلی باشد ، رعایت نصاب بیشتر لازم است

ماده 457 قانون مجازات اسلامی – قسامه

اگر مدعی به ترتیب فوق ، اقامه قسامه نکند می تواند از مدعی علیه

مطالبه قسامه کند و در این صورت مدعی علیه با قسامه تبرئه می شود .

ماده 458 قانون مجازات اسلامی :

مقررات سوگند در قسامه همان مقررات کتاب قصاص است .

وکیل دیه درمشهد

دیه چشم

ماده ۵۸۷- در آوردن و یا از بین بردن دو چشم بینا دیه کامل و هریک از آنها نصف دیه دارد. چشمهایی که بینایی دارند در این حکم یکسانند هرچند میزان بینایی آنها متفاوت باشد یا از جهات دیگر مانند شب کوری و منحرف بودن با هم فرق داشته باشند. تبصره – هرگاه لکه دائمی موجود در چشم مانع بینایی قسمتی از چشم گردد، در صورتی که تعیین مقدار آن ممکن باشد به همان نسبت از دیه کسر و در غیر این صورت، ارش پرداخت می شود.

ماده ۵۸۸- در آوردن و یا از بین بردن چشم بینای کسی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینای مادرزادی و یا به علل غیر جنایی از بین رفته باشد موجب دیه کامل است لکن اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است از دست داده باشد دیه چشم بینا، نصف دیه کامل می باشد. ماده ۵۸۹- دیه در آوردن و یا از بین بردن هر چشمی که بینایی ندارد یک ششم دیه کامل است.

ماده 590- ديه مجموع چهار پلک دوچشم، دیه کامل، دیه هریک از پلکهای بالا، یک ششم دیه کامل و دیه هر یک از پلکهای پایین، یک چهارم دیه کامل است. تبصره – هرگاه کسی چشم و پلک را یکجا از بین ببرد، هریک دیه جداگانه دارد. ماده ۵۹۱- شکافتن هریک از پلکهای بالا، موجب یک ششم دیه و شکافتن هریک از پلکهای پایین موجب یک چهارم دیه است.

وکیل دیه درمشهد

دیه بینی مواد 592 تا 599

ماده ۵۹۲- قطع کردن و یا از بین بردن تمام بینی یا نرمه ای که پایین استخوان بینی است دیه کامل دارد. از بین بردن تمام نرمه با تمام یا مقداری از استخوان بینی در صورتی که در یک دفعه باشد، موجب دیه کامل است لکن اگر نرمه بینی در یک دفعه و تمام یا مقداری از استخوان بینی در دفعه دیگر از بین برود، برای نرمه دیه کامل و برای استخوان، آرش تعیین می شود. ماده ۵۹۳- شکستن استخوان بینی در صورتی که موجب فساد بینی و از بین رفتن آن شود، دیه کامل دارد و چنانچه بدون عیب و نقص اصلاح شود موجب یک دهم دیه کامل و اگر با عیب و نقص بهبود پیدا کند، موجب ارش است. در کج شدن بینی یا شکستن استخوان بینی که منجر به فساد آن نشود، ارش ثابت می شود.

وکیل دیه در مشهد

ماده ۵۹۴- از بین بردن هریک از پره های بینی

یا پرده میان دو سوراخ، موجب یک سوم دیه کامل است. ماده ۵۹۵- فلج کردن بینی، موجب دوسوم دیه کامل و از بین بردن بینی فلج، موجب یک سوم دیه کامل است. ماده ۵۹۶- سوراخ کردن هر دو طرف بینی و پرده فاصل میان آن، خواه با پارگی همراه باشد خواه نباشد، در صورتی که باعث از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود، موجب یک سوم دیه کامل است و اگر بهبود یابد، موجب یک پنجم دیه کامل است.

ماده ۵۹۷- دیه سوراخ کردن یک طرف بینی در صورتی که بهبود نیابد یک نهم دیه کامل و در صورتی که بهبود یابد، یک بیستم دیه کامل است و دیه سوراخ کردن یک طرف بینی با پرده وسط آن در صورتی که بهبود نیابد دونهم دیه کامل و در صورتی که بهبود یابد، یک پانزدهم دیه کامل است. ماده ۵۹۸- دیه پاره کردن بینی در صورتی که سبب از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود، یک سوم دیه کامل و اگر بهبود یابد یک دهم دیه کامل است. ماده ۵۹۹- دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است، نصف دیه کامل می باشد.

وکیل دیه درمشهد

دیه لاله گوش ده مواد 600 تا 606

ماده600- از بین بردن دو لاله گوش، دیه کامل و از بین بردن هریک از آنها نصف دیه کامل دارد. تبصره – از بین بردن نرمه هر گوش، موجب یک ششم دیه کامل است. ماده 6۰۱- پاره کردن لاله یک گوش، موجب یک ششم دیه کامل و پاره کردن نرمه یک گوش، موجب یک نهم دیه کامل است و در هر دو مورد در صورت بهبودی کامل، ارش ثابت است. . . ماده ۶۰۲- فلج کردن لاله هر گوش، دوسوم دیه آن و بریدن لاله گوش فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.

ماده ۶۰۳- هرگاه لاله گوش به نحوی قطع شود که استخوان زیر آن ظاهر گردد علاوه بر دیه لاله گوش، دیه موضحه نیز باید پرداخت شود. ماده ۶۰۴- گوش شنوا و ناشنوا یا معیوبی که لاله آن سالم و دارای حس و حیات کامل باشد در احکام این فصل یکسان هستند. ماده ۶۰۵- پاره کردن پرده گوش، موجب ارش است و اگر در اثر آن حس شنوایی نیز از بین برود یا نقصان پیدا کند، دیه آن نیز باید پرداخت شود. ماده ۶۰۶- هرگاه آسیب رساندن به گوش به حس شنوایی سرایت کند یا موجب سرایت به استخوان و شکستگی آن شود هر کدام دیه جداگانه ای دارد.

مطالعه بهترین مقالات حقوقی و کیفری

وکیل دیه درمشهد

در پرونده های کیفری خصوصا پرونده های دیه از وکیل خوب گروه وکلای توانا بهره بگیرید .

ما وکیل خوب  و وکیل دیه درمشهد را در اختیار شما قرار می دهیم .  وکیل یه درمشهد 09155129243

وکیل دیه درمشهد – وکیل خوب در مشهد – وکیل مشهد – وکیل کیفری در مشهد -وکیل خوب دیه در مشهد

وکیل دیه در مشهد – وکیل کیفری مشهد – وکیل مشهد – وکیل درمشهد – وکیل خوب دیه در مشهد

تماس مستقیم با وکیل دیه درمشهد 09155129243

وکیل دیه درمشهد

چگونه می توانیم دیه را اثبات کنیم؟

قانون مجازات اسلامی در  ۸ ماده راه‌های اثبات دیه را عنوان کرده است. ماده ۴۵۴ از فصل سوم قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد : ادله اثبات دیه، علاوه بر قسامه (قسم یاد کردن گروهی از افراد)، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است. بر اساس ماده ۴۵۵ قانون مجازات اسلامی ، در قتل عمدی موجب دیه، به شرح مقرر در باب قصاص با قسم ۵۰ مرد و قتل غیرعمدی با قسم ۲۵ مرد، تنها درصورت حصول لوث (وجود قرائن و دلایلی که برای اثبات وقوع جرم کافی نباشد ولی ظن به راست بودن آن وجود داشته باشد) و فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر، اثبات می‌شود.

وکیل دیه درمشهد

ماده 456 قانون مجازات اسلامی اثبات جتایت با اقامه قسامه

در ماده ۴۵۶ عنوان شده که در جنایت بر اعضاء و منافع اعم از عمدی و غیرعمدی درصورت لوث و فقدان ادله

دیگر غیر از سوگند منکر، مجنیٌ علیه می‌تواند با اقامه قسامه به شرح زیر، جنایت مورد ادعا را اثبات و دیه آن را مطالبه کند.

لکن حق قصاص با آن ثابت نمی‌شود.

الف- شش قسم در جنایتی که دیه آن به مقدار دیه کامل است.

ب- پنج قسم در جنایتی که دیه آن پنج ششم دیه کامل است.

پ- چهار قسم در جنایتی که دیه آن دو سوم دیه کامل است.

ت- سه قسم در جنایتی که دیه آن یک دوم دیه کامل است.

ث- دو قسم در جنایتی که دیه آن یک سوم دیه کامل است.

ج- یک قسم در جنایتی که دیه آن یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن است.

تبصره های مربوطه

تبصره ۱:

در مورد هر یک از بندهای فوق در صورت نبودن نفرات لازم، مجنیٌ علیه،

خواه مرد باشد خواه زن، می‌تواند به همان اندازه قسم را تکرار کند.

تبصره ۲:

در هر یک از موارد فوق چنانچه مقدار دیه، بیش از مقدار مقرر در آن بند و کمتر از مقدار مقرر در بند قبلی باشد، رعایت نصاب بیشتر لازم است. در ماده ۴۵۷ قانون مجازات اسلامی عنوان شده که اگر مدعی به ترتیب فوق، اقامه قسامه نکند، می‌تواند از مدعی علیه، مطالبه قسامه کند و در این صورت مدعی علیه با قسامه تبرئه می‌شود.

برابر ماده ۴۵۸ قانون مجازات اسلامی مقررات سوگند در قسامه همان مقررات کتاب قصاص است. در ماده ۴۵۹ بیان شده هرگاه در اثر جنایت واقع شده مجنیٌ علیه یا ولی او مدعی زوال یا نقصان منفعت عضو شود در صورت لوث و عدم دسترسی به کارشناس مورد وثوق و عدم امکان آزمایش و اختبار موجب علم، ادعای مجنیٌ علیه یا ولی او با قسامه به ترتیبی که ذکر شد، اثبات می‌شود.

وکیل دیه درمشهد

اختلاف میان مرتکب و مجنیٌ علیه

ماده ۴۶۰ قانون مجازات اسلامی:

در ماده ۴۶۰ قانون مجازات اسلامی هم آمده در اختلاف میان مرتکب و مجنیٌ علیه یا ولی او نسبت به بازگشت تمام یا بخشی از منفعت زائل شده یا نقصان یافته، درصورت فقدان دلیل اثباتی، قول مجنیٌ علیه یا ولی او با سوگند مقدم است و نوبت به اجرای قسامه نمی‌رسد.

ماده ۴۶۱قانون مجازات اسلامی:

بر اساس ماده ۴۶۱ قانون مجازات اسلامی هرگاه مجنیٌ علیه در ایامی که کارشناس مورد وثوقی برای بازگشت منفعت زائل شده تعیین کرده است، فوت نماید و مرتکب، مدعی بازگشت منفعت قبل از وفات بوده و اولیای میت، منکر آن باشند، در صورتی که مرتکب نتواند ادعای خود را ثابت کند، قول اولیاء با سوگند مقدم است و نوبت به اجرای قسامه نمی‌رسد و چنانچه تنها برخی از اولیاء سوگند بخورند، دیه نسبت به سهم آنان ثابت می‌شود.

پرسش و پاسخ

سؤال :

سلام ، برادر خانمم در یک دعوای خیابانی که اتفاقی پیش امده بود و درگیری که صورت گرفته بود ،

باعث شد شنوایی یک گوشش را از دست بدهد ، چقد دیه تعلق میگیرد ؟

پاسخ :

اگر یک گوش به طور کامل شنوایی ان از بین برود ، نصف دیه کامل دارد . ولی اگر نقص

ایجاد شده موقتی باشد به طوری که شنوایی قابل برگشت باشد ، ارش تعیین میشود نه دیه .

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =