وضعیت حقوقی انتقال مالی که در رهن است .

وکیل فک رهن در مشهد

وضعیت حقوقی انتقال مالی که در رهن است .

بازدیدها : 956 بازدید

وکیل فک رهن در مشهد ، 09155129243 ، وکیل اثبات عقد رهن در مشهد ، وکیل در مشهد .

وکیل فک رهن در مشهد ، وکیل مشهد ، وکیل خوب در مشهد ، وکیل ابطال سند رهنی در مشهد

وضعیت حقوقی انتقال مالی که در رهن است :

شخصی ملکی را که در رهن بوده به مبایعه نامه عادی به دیگری فروخته است .

تعهد نموده است که ظرف دو ماه در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و سند رسمی معامله را تنظیم و امضا کند .

چنین معامله ای چه وضعی دارد ؟

تعریف عقد رهن 

عقدی که به موجب آن مال مدیون وثیقه طلب قرار می گیرد ، رهن نام دارد . طلبکار به موجب عقد رهن ، وثیقه ی عینی دارد و بر آن حق عینی تبعی دارد . بدهکار نمی تواند در آن تصرفی کند که به زیان مرتهن باشد . عقد رهن از اختیار مالک در تصرف در مورد رهن می کاهد . ولی حق مالکیت راهن را نسبت به ملک خود از بین نمی برد . مرتهن حق استفاده و انتفاع از مال مرهونه را ندارد و حق او محدود می شود به حق استیفای طلب . یعنی تنها حق دارد در صورت عدم پرداخت بدهی از ناحیه بدهکار ، طلب خود را از عین مرهون استیفاء کند . راهن مالک است . و برا اساس قاعده ی تسلیط حق هر گونه تصرف در مال خود را دارد . مگر اینکه با حق مرتهن در تعارض باشد . یکی از انواع تصرفات راهن ، انتقال مالکیت است .

برخی از حقوقدانان گفته اند :

اگر راهن با حفظ حقوق مرتهن مورد رهن را انتقال دهد :

انتقال نافذ است . زیرا با حقوق وی در تعارض نیست . ولی هر گاه انتقال بدون قید انجام بپذیرد ، غیر نافذ است . طرفداران این نظر معتقدند ، مرتهن فقط حق استیفای طلب خود را از عین مرهونه دارد . و حق او بر مورد رهن تا وصول طلب همچنان باقی است . و این حق ، حق عینی است نه دینی و تفاوتی نمی کند که مال مورد رهن در مالکیت چه کسی باشد . چه در مالکیت داین باشد و چه ثالث . به هر حال حق مرتهن محفوظ است .

اما برخی دیگر از حقوقدانان معتقدند :

انتقال مال مرهونه ، غیر نافذ است .

و به رای وحدت رویه شماره 620 مورخه 1376/8/20 دیوان عالی کشور استناد کرده اند . به موجب این رأی وحدت رویه مذکور : ( گرچه رهن موجب خروج عین مرهونه از مالکیت راهن نمی شود . لکن برای مرتهن نسبت به مال مرهونه حق عینی ایجاد می شود ، که می تواند از محل فروش مال مرهونه ظلب خود را استیفاء کند . و معاملات مالک نسبت به مال مرهونه ، در صورتی که منافی حق مرتهن باشد ، نافذ نخواهد بود . ) بنابراین اگر انتقال مال مرهونه بدون اذن مرتهن باشد ، آن غیر نافذ است . و برای صحت انتقال نیاز به اذن و تنفیذ مرتهن است . پس انتقال ملک مورد رهن بدون اذن مرتهن ، فضولی است .

فک رهن 

اگر ما وکیل خریدار خریدار باشیم ، و در مبایعه نامه شرط شده باشد که فروشنده فک رهن می کند . قبل از تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ، الزام خوانده به فک رهن را مطرح می کنیم . ولی اگر در مبایعه نامه شرط فک رهن نشده باشد ، در این صورت باید موافقت مرتهن را به انتقال مالکیت فروشنده با حفظ حقوق وی کسب کنیم . و اگر مرتهن موافقت نمود ، دادخواست الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی را مطرح می کنیم . و اگر موافقت مرتهن حاصل نشد ، به علت نافذ نبودن معامله ، قرارداد را فسخ می کنیم .

وکیل فک رهن در مشهد ، بهترین وکیل در مشهد ، 09155129243 ، وکیل فک رهن در مشهد .

وکیل فک رهن در مشهد، بهترین وکیل مشهد ، وکیل در مشهد ، شماره وکیل در مشهد

گروه وکلای توانا ، بهترین وکلا را در زمینه فک رهن ، الزام به تنظیم سند رهنی رهنی ،

ابطال سند رهنی ، اثبات عقد رهن در اختیار دارد .

جهت مشاوره و وکالت با ما تماس بگیرید .

وکیل شیروی ، وکیل فک رهن در مشهد ، 09155129243

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 2 =