وکیل مجرب در مشهد | 09155129243

وکیل مجرب در مشهد

وکیل مجرب در مشهد | 09155129243

بازدیدها : 272 بازدید

وکیل مجرب در مشهد

ضمان عهده ( درک )

مقدمه : همانطور که گفته شد موضوع عقد ضمان الزاما باید یک دین باشد

و از آنجایی که اثر ضمان ، نقل ذمه است و با توجه به قواعد عمومی باید

گفت ذمه فقط نسبت به مالی تعلق می گیرد که کلی بوده و مثلی باشد

بهترین مقاله های کیفری

لذا ضمان هم تنها در اموالی امکان دارد که دارای دو وصف کلی بودن و مثلی بودن باشد .

بنابر این ضمان از مال تیمی و ضمان از اعیان معین صحیح نیست

چرا که می گوییم با تحقق عقد ضمان ، دین از ذمه ی مدیون بر ذمه ی ضامن منتقل می گردد ،

اما اگر موضوع دین عین معین باشد امکان انتقال آن بر ذمه ی ضامن وجود ندارد

چرا که عین معین همانطور که از نامش پیداست یک شی ء واحد معین است

که در اختیار مدیون بوده و از پرداخت آن خودداری می ورزد بنابر این دینی که

در عقد ضمان از آن بحث می شود حتما باید از اموال کلی و در عین حال مثلی باشد .

ضمان عهده را در دو قسمت بررسی می کنیم

یکی از ضمان بایع باید منتقل کند مستحق للغیر در آمد ضامن باید عین ثمنی را که بایع گرفته است

به مشتری رد کند و اگر تلف شده باشد باید بدل آن را بپردازد مورد دوم ضمان

بهترین مقاله های کیفری

عهده ی از مشتری نسبت به درک ثمن است در اینجا از مشتری ضمانت می شود

که اگر ثمن که عین معین است و نه کلی مستحق للغیر در آید ضامن باید عین مبیع را به بایع رد کند .

پرسشی که وجود دارد این است که آیا می توان این دو را عقد ضمان نامید یا خیر ؟

باید گفت همانطور که پیش از این توضیح داده شده عقد ضمان نسبت به مالی انجام می شود

که مثلی و کلی باشد اما در اینجا ضمانت از عین صورت می گیرد

فقه امامیه

و در فقه امامیه هم به ضمان از اعیان معروف است

لذا این موارد نمی تواند مصداق عقد ضمان در معنای خاص باشد می توان این را ضمان در معنای عام دانست .

ضمان درک نیز باید در دو قسمت مورد بررسی قرار گیرد

قسمت اول ضمان درک مبیع نام دارد به این معنا که توافق می کنیم

اگر مبیع مستحق للغیر درآید بایع باید ثمن را مسترد نماید

و خسارات و غرافات را بپردازد مورد دوم ضمان درک ثمن است

به این معنا که اگر ثمن که عین معین است مستحق للغیر در آمد بایع باید ثمن را پس دهد .

در این مورد اخیر ملاحظه می شود که ضمان عهده ی بایع و ضمان

عهده ی ثمن و ضمان درک مبیع و ضمان درک ثمن به یک معناست .

اما پرسش دیگر اینگونه چه تفاوتی بین ضمان اعیان و ضمان درک وجود دارد

و آیا این دو تابع قواعد عقد ضمان است یا خیر ؟

گروه وکلای عدالت جو

در ضمان عهده همانطور که دیده شد شخص ثالثی ضمانت می کند

اما در ضمان درک مبیع و ضمان درک ثمن خود بایع مسئول است

و در حقیقت همان مسئولیت بایع بر برگرداندن مبیع یا ثمن

تحت عنوان ضمان درک مبیع یا ضمان عهده ی بایع و ضمان درک ثمن شناخته می شود .

اما در ضمان عهده ی از بایع نسبت به درک مبیع و هم چنین در ضمان عهده ی

از مشتری نسبت به درک ثمن این وظیفه و مسئولیت شخص ثالث است که ثمن را به مشتری یا مبیع را به بایع بازگرداند .

بین ضمان عهده ی از مشتری نسبت به درک ثمن و ضمان عهده ی ثمن از این جهت تفاوت است

که در اولی ضامن باید در صورت مستحق للغیر در آمدن ثمن ،

مبیع را به بایع رد کند ، اما در دومی بایع باید ثمن را در صورت مستحق للغیر در آمدن بازگرداند

وکیل مجرب در مشهد

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار می دهد 09155129243 و 09306924956

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو مراجعه نمایید

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =