حق شفعه – بخش 4

وکیل ملکی مشهد

حق شفعه – بخش 4

بازدیدها : 3028 بازدید

وکیل ملکی مشهد- وکیل ملکی درمشهد وکیل ثبتی درمشهد 

سؤال ؟

منافع حصه ی مبیعه که بعد از اخذ به شفعه در مال ایجاد شده است ، متعلق به کیست ؟

بما به ماده ( ماده 819 قانون مدنی ) منافع حصه مبیعه که بعد از حق شفعه به وجود می آید متعلق به شفیع است چه منافع متصل باشد و چه منفصل . وکیل ملکی مشهد

تردید در اینکه منافع منفصل است یا متصل :

اگر تردید شود که منافع متصل یا منفصل است ، اصل بر منفصل بودن است . به عنوان مثال ، آقای رحمتی ملکی را که مابین خود و آقای امیری مشاع بوده را در تاریخ 95/1/20به نسبت سهم خود به آقای دهقان می فروشد ، و آقای امیری در تاریخ 95/3/20 ، اخذ به شفعه می کند . آقای امیری از تاریخ اخذ به شفعه مالک مبیع می شود . در فاصله ی دو ماهی که ما بین دو تاریخ است ، مبیع منافعی دارد و در آن تاریخ آقای دهقان مالک بوده است . و منافع اگر منفصل باشد . متعلق به ایشان است . و منافع متصل تابع ملک است و متعلق به آقای امیری است . وکیل ملکی مشهد

مشاهده نمونه دادخواست های گروه وکلای عدالت جو 

 وکیل ملکی درمشهد
بهترین وکیل ملکی درمشهد

سؤال ؟

افزایش قیمت در نتیجه زحمات مشتری :

آیا افزایش قیمتی که در نتیجه ی زحمات آقای دهقان در ملک ایجاد شده است ( مثلا خانه را رنگ کاری کرده است ) ، را میتوان از شفیع مطالبه نمود ؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت اگر آقای دهقان بدون اذن شریک ( امیری ) اقدام به تصرفات مادی کند ، در این فرض اقدام غاصبانه است  و مستحق دریافت چیزی نیست . چون ملک مشاعی بوده است و شرکاء در جزء جزء مال شریک اند و باید تصرفات حقوقی آنها با اذن سایر شرکا باشد . ولی اگر آقای دهقان با اذن شریک اقدام به تصرفات مادی نموده باشد ، در این فرض میشود اضافه ارزش را از شفیع مطالبه کند و غاصب محسوب نمی شود . اما اگر زیادتی عین باشد ، مثلا آقای دهقان اقدام به احداث بنا یا کاشت درخت در زمین کرده باشد .

در این فرض شفیع مالک بنا یا درخت نمی شود . فقط حصه ی مبیعه را تملک می کند . و اگر بدون اذن وی درختی کاشته شده یا بنایی احداث شده باشد . وی می تواند تقاضای قلع و قمع بنا را بکند . زیرا بدون اذن وی ساخته شده است و مشمول قاعده فقهی اقدام است . حتی اگر قلع و قمع بنا یا درخت به زمین آسیبی برساند . شفیع می تواند از باب تسبیب مطالبه خسارت کند .

 

وکیل ملکی مشهد
کسی که می خواهد از حق شفعه استفاده نماید باید ثثمن را نقد بپردازد

حال اگر بنا و درخت با اذن شفیع احداث یا کاشته شده است .

در این فرض بعد از اخذ به شفعه ، شفیع فقط مالک مبیع میشود . و چون با اذن بوده است .

حق قلع و قمع بنا را ندارد . و فقط می تواند مطالبه ی اجرت المثل کند ، زیرا دیگری دارد از عرصه ی شفیع استفاده می کند .

وکیل ملکی مشهد

آیا اخذ به شفعه بعد از سالها ممکن است ؟

سئوال : الف که در باغی با شخص ب شریک بوده است هر ساله ملک را به اجاره می داده اند و الف به خارج سفر می کند و مال الاجاره را هر سال ب برایش می فرستاده است شخص ب قسمت مشاعی خودش را به موجب عقد بیع به خانم ف می فروشد و ثمن آنرا دریافت می کند از زمان فروش ب به دیگری مدت ده سال گذشته و الف به ایران بر می گردد متوجه می شود ده سال قبل ب سهم مشاعش را فروخته است لذا به خریدار و فروشنده ابلاغ می کند که حق شفعه دارد و ثمن را حاضر است بپردازد ولی آنها  امتناع می کنند الف وجه ثمن را به حساب دادگستری واریز می کند و اقامه دعوا می کند با توجه به اینکه قیمت ملک از ده سال قبل تا حال بیست برابر شده آیا دعوای ب نتیجه خواهد داشت یا خیر ؟

مطالب حقوقی و نمونه دادخواست های ثنا وکیل را اینجا مشاهده نمایید

پاسخ :

با توجه به عدم اطلاع ب از فروش الف حق شفعه ثابت است لذا باید ثمن پرداخت شده توسط خریدار را به وی بپردازد و لازم نیست قیمت روز پرداخت شود و دعوای وی با توجه به آنچه گفته شد نتیجه خواهد داشت .

تماس مستقیم با وکیل ملکی مشهد : عباس شیروی  09155129243 و 09306924956

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 5 امتیاز شما: 5]

9 دیدگاه

    1. Author

      خواهش میکنم شما لطف دارین

    1. Author

      خواهش میکنم لطف دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پنج =