قرابت رضاعی | 09155129243 | وکیل نسب در مشهد

وکیل نسب در مشهد

قرابت رضاعی | 09155129243 | وکیل نسب در مشهد

بازدیدها : 886 بازدید

برای درخواست وکیل نسب در مشهد و مشاوره با وکلای متخصص و برتر گروه وکلای توانا ،

در زمینه خانواده با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

مشاوره با وکلای توانا اعتماد را برای شما به ارمغان می اورد .

هر گونه کپی برداری از مطالب این مقاله بدون اذن تهیه کننده مسئولیت شرعی خواهد داشت .

وکیل نسب در مشهد

آرای دیوان عالی کشور و محاکم کبفری و حقوقی سایت ثنا وکیل را اینجا مطالعه نمایید

قرابت رضاعی 

رضاع در لغت به معنی شیرخوردن است . شیر خوردن طفل از زنی که مادر طبیعی و نسبی او نیست . با شرایطی که قانون مقرر نموده ، ایجاد یک نوع رابطه خویشاوندی می کند که آن را قرابت رضاعی میگویند. قرابت رضاعی ویژه حقوق اسلام و کشورهای اسلامی است .

و حتی در قانون مدنی ترکیه که ترجمه قانون مدنی سویس است. این گونه قرابت شناخته شده است . قرابت رضاعی قبل از اسلام وجود داشته است. قوم عرب برای شیرخوارگی اهمیت زیادی قایل بوده اند ، و از خویشان رضاعی خود حمایت می کردند.

اسلام این گونه قرابت را که زیانی نداشته به رسمیت شناخته است. ولی حدود آن را مشخص و شرایط و آثار آن را تعیین کرده است . بنابراین قرابت رضایی از نهادهای امضایی اسلام  است نه تاسیسی .

وکیل نسب در مشهد

وکیل اثبات نسب در مشهد

قرابت رضایی در مستند اسلام 

قرابت رضایی در حقوق اسلام مستند به قرآن ، سنت و اجماع است. قرآن کریم در آیه 23 سوره نساء در بیان منع نکاح با بعضی افراد ، چنین می گوید : “….وامهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعه ” یعنی ” و مادرانی که شما را شیر داده اند و خواهران رضاعی شما ” .

اگر چه این آیه فقط از مادران و خواهران رضاعی سخن گفته است . ولی فقهاء با توجه به احادیث و اخبار ، دامنه خویشان رضاعی را افزایش داده اند .

از جمله احادیث معروف در این زمینه حدیثی است از پیامبر ( ص ) که می گوید :

یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب ، یعنی رضاع از حیث حرمت نکاح در حکم نسب است .

در توجیه قرابت رضاعی گفته شده که ، شیر دادن کودک به اندازه ای که موجب رشد و نمو او باشد.

یک نوع رابطه طبیعی ایجاد می کند ، که همانند قرابت نسبی است ، و حقوق نباید آن را نادیده بگیرد.

فرزند نسبی از خون مادر تغذیه کرده و رابطه ای خونی بین این مادر و کودک وجود دارد . فرزند رضاعی هم از شیر مادر که از خون اوست پرورش یافته است.

به علاوه شیر دادن زن به کودک در تربیت روانی و معنوی و رشد شخصیت او موثر است. و یک نوع رابطه عاطفی هم بین آنها ایجاد می کند .

بنابراین قرابت رضاعی شبیه قرابت نسبی است و شناختن آن در حقوق مبتنی بر فطرت و طبیعت است .

ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل متخصص )

وکیل نسب در مشهد

گروه وکلای توانا

قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است . مشروط بر اینکه :

قرابت رضاعی در قانون مدنی 

ماده 1046 قانون مدنی 

اولا :

شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد

( مقنن از نظر حمایت از ازدواج و خانواده مشروع ، برای حمل نامشروع و شیر ناشی از آن ارزش حقوقی قایل نشده است . )

ثانیا :

شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد

( شیری که مستقیما از پستان مکیده شود ، در تربیت روحی و عاطفی کودک موثراست ،

لذا فقط این گونه شیر خوردن ، قرابت رضاعی ایجاد می کند )

ثالثا :

طفل لااقل یک شبانه روز یا 15 دفعه متوالی شیر کلمل خورده باشد ،

بدون اینکه در بین ، غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد .

رابعا :

شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد . ( شیری که طفل در دوسال اول تولد می خورد، در پرورش جسمی و روانی او تاثیر بیشتری دارد و از این رو تنها شیر خوردن قبل از پایان دو سالگی منشاء اثر قرار داده شده است . ) این موضوع از فقه اسلامی نشآت گرفته شده و منظور از مدت دو سال اول زندگی ، براساس ، سال قمری است

خامسا :

مقدار شیری که طفل خورده است ، از یک زن و یک شوهر باشد . بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن و مقداری از شیر زن دیگر بخورد ، موجب حرمت نمی شود ، اگر چه شوهر آن دو زن یکی باشد .

و همچنین اگر یک زن ، یک دختر و یک پسر رضاعی داشته باشد ، که هریک را از شیر متعلق به شوهر دیگر داده باشد ، آن پسر با آن دختر ، برادر و خواهر رضاعی نمی شوند و ازدواج بین آنها ممنوع نیست .

بنابراین ، قرابت رضاعی فقط از حیث حرمت نکاح موثر است و سایر آثار قرابت نسبی از قبیل انفاق و توارث در قرابت رضاعی نیست . قرابت رضاعی در همان حدود قرابت نسبی مانع نکاح است.

ماده 1047-نکاح با اقربای رضایی همسر

ماده 1047 ، نکاح با اقربای رضاعی همسر را در همان حدود قرابت نسبی منع کرده است . بنابراین کسی نمی تواند مثلا با مادر رضاعی زن خود یا زنی که سابقا زن پدر رضاعی او بوده است ، ازدواج کند .

وکیل نسب در مشهد

گروه وکلای توانا

قرابت ناشی از فرزند خواندگی

فرزند خواندگی ان است که کسی فرزندی که از خودش نیست را به فرزندی قبول کند .

در این حالت نوعی قرابت ایجاد میشود

فرزند خوانده از پدر و مادر خوانده ارث نمیبرد و تکلیف به انفاق بین انها وجود ندارد .

اثری که بر قرابت نسبی از لحظ منع نکاح بار میشود بر فرزند خواندگی وارد نیست .

وکیل نسب در مشهد – وکیل نسب در مشهد – وکیل نسب در مشهد –  وکیل نسب در مشهد

تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد 09155129243  و 09306924956 وکیل : عباس شیروی

وکیل نسب در مشهد

مطالعه آرای محاکم حقوقی و کیفری در سایت عدالت جو 

سئوال از وکیل نسب در مشهد

من با یکی از فرزندان عمه ام با هم شیر خورده ایم یعنی من و او دو برادر رضلعی هستیم با خواهر او یعنی با دختر عمه ام قرار ازدواج گذاشته ام شنیده ام که این کار از لحاظ قانونی ایراد دارد و ما نمی توانیم ازدواج کنیم لطفا راهنمایی کنید ؟

پاسخ :

با توجه به اینکه شما از شیر مادر همان دختر خورده اید و با فرض اینکه سایر شرایط شیرخوردن هم درست بوده باشد شما برادر همه دختران و پسران آن زن هستید و ازدواج تان به لحاظ شرعی ایراد دارد و نمی توانید ازدواج کنید

سوال :

به تعبیردیگر آیا شخص در حدودی که نمی تواند با خویشان نسبی همسرش ازدواج کند (مانند مادر زن) با خویشان رضاعی او هم نمی تواند ازدواج کند؟

پاسخ :

ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی به این سوال نارساست. ولی در ماده ۱۰۴۷ به این سوال پاسخ مثبت داده شده است

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 4 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =