قرابت رضاعی | 09155129243 | وکیل نسب در مشهد
بازدیدها : 887 بازدیدبرای درخواست وکیل نسب در مشهد و مشاوره با وکلای متخصص و برتر گروه وکلای توانا ،
در زمینه خانواده با شماره 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.
مشاوره با وکلای توانا اعتماد را برای شما به ارمغان می اورد .
هر گونه کپی برداری از مطالب این مقاله بدون اذن تهیه کننده مسئولیت شرعی خواهد داشت .
وکیل نسب در مشهد
آرای دیوان عالی کشور و محاکم کبفری و حقوقی سایت ثنا وکیل را اینجا مطالعه نمایید
فهرست مطالب
قرابت رضاعی
رضاع در لغت به معنی شیرخوردن است . شیر خوردن طفل از زنی که مادر طبیعی و نسبی او نیست . با شرایطی که قانون مقرر نموده ، ایجاد یک نوع رابطه خویشاوندی می کند که آن را قرابت رضاعی میگویند. قرابت رضاعی ویژه حقوق اسلام و کشورهای اسلامی است .
و حتی در قانون مدنی ترکیه که ترجمه قانون مدنی سویس است. این گونه قرابت شناخته شده است . قرابت رضاعی قبل از اسلام وجود داشته است. قوم عرب برای شیرخوارگی اهمیت زیادی قایل بوده اند ، و از خویشان رضاعی خود حمایت می کردند.
اسلام این گونه قرابت را که زیانی نداشته به رسمیت شناخته است. ولی حدود آن را مشخص و شرایط و آثار آن را تعیین کرده است . بنابراین قرابت رضایی از نهادهای امضایی اسلام است نه تاسیسی .
وکیل نسب در مشهد
وکیل اثبات نسب در مشهد
قرابت رضایی در مستند اسلام
قرابت رضایی در حقوق اسلام مستند به قرآن ، سنت و اجماع است. قرآن کریم در آیه 23 سوره نساء در بیان منع نکاح با بعضی افراد ، چنین می گوید : “….وامهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعه ” یعنی ” و مادرانی که شما را شیر داده اند و خواهران رضاعی شما ” .
اگر چه این آیه فقط از مادران و خواهران رضاعی سخن گفته است . ولی فقهاء با توجه به احادیث و اخبار ، دامنه خویشان رضاعی را افزایش داده اند .
از جمله احادیث معروف در این زمینه حدیثی است از پیامبر ( ص ) که می گوید :
یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب ، یعنی رضاع از حیث حرمت نکاح در حکم نسب است .
در توجیه قرابت رضاعی گفته شده که ، شیر دادن کودک به اندازه ای که موجب رشد و نمو او باشد.
یک نوع رابطه طبیعی ایجاد می کند ، که همانند قرابت نسبی است ، و حقوق نباید آن را نادیده بگیرد.
فرزند نسبی از خون مادر تغذیه کرده و رابطه ای خونی بین این مادر و کودک وجود دارد . فرزند رضاعی هم از شیر مادر که از خون اوست پرورش یافته است.
به علاوه شیر دادن زن به کودک در تربیت روانی و معنوی و رشد شخصیت او موثر است. و یک نوع رابطه عاطفی هم بین آنها ایجاد می کند .
بنابراین قرابت رضاعی شبیه قرابت نسبی است و شناختن آن در حقوق مبتنی بر فطرت و طبیعت است .
ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل متخصص )
وکیل نسب در مشهد
گروه وکلای توانا
قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است . مشروط بر اینکه :
قرابت رضاعی در قانون مدنی
ماده 1046 قانون مدنی
اولا :
شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد
( مقنن از نظر حمایت از ازدواج و خانواده مشروع ، برای حمل نامشروع و شیر ناشی از آن ارزش حقوقی قایل نشده است . )
ثانیا :
شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد
( شیری که مستقیما از پستان مکیده شود ، در تربیت روحی و عاطفی کودک موثراست ،
لذا فقط این گونه شیر خوردن ، قرابت رضاعی ایجاد می کند )
ثالثا :
طفل لااقل یک شبانه روز یا 15 دفعه متوالی شیر کلمل خورده باشد ،
بدون اینکه در بین ، غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد .
رابعا :
شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد . ( شیری که طفل در دوسال اول تولد می خورد، در پرورش جسمی و روانی او تاثیر بیشتری دارد و از این رو تنها شیر خوردن قبل از پایان دو سالگی منشاء اثر قرار داده شده است . ) این موضوع از فقه اسلامی نشآت گرفته شده و منظور از مدت دو سال اول زندگی ، براساس ، سال قمری است
خامسا :
مقدار شیری که طفل خورده است ، از یک زن و یک شوهر باشد . بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن و مقداری از شیر زن دیگر بخورد ، موجب حرمت نمی شود ، اگر چه شوهر آن دو زن یکی باشد .
و همچنین اگر یک زن ، یک دختر و یک پسر رضاعی داشته باشد ، که هریک را از شیر متعلق به شوهر دیگر داده باشد ، آن پسر با آن دختر ، برادر و خواهر رضاعی نمی شوند و ازدواج بین آنها ممنوع نیست .
بنابراین ، قرابت رضاعی فقط از حیث حرمت نکاح موثر است و سایر آثار قرابت نسبی از قبیل انفاق و توارث در قرابت رضاعی نیست . قرابت رضاعی در همان حدود قرابت نسبی مانع نکاح است.
ماده 1047-نکاح با اقربای رضایی همسر
ماده 1047 ، نکاح با اقربای رضاعی همسر را در همان حدود قرابت نسبی منع کرده است . بنابراین کسی نمی تواند مثلا با مادر رضاعی زن خود یا زنی که سابقا زن پدر رضاعی او بوده است ، ازدواج کند .
وکیل نسب در مشهد
گروه وکلای توانا
قرابت ناشی از فرزند خواندگی
فرزند خواندگی ان است که کسی فرزندی که از خودش نیست را به فرزندی قبول کند .
در این حالت نوعی قرابت ایجاد میشود
فرزند خوانده از پدر و مادر خوانده ارث نمیبرد و تکلیف به انفاق بین انها وجود ندارد .
اثری که بر قرابت نسبی از لحظ منع نکاح بار میشود بر فرزند خواندگی وارد نیست .
وکیل نسب در مشهد – وکیل نسب در مشهد – وکیل نسب در مشهد – وکیل نسب در مشهد
تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد 09155129243 و 09306924956 وکیل : عباس شیروی
وکیل نسب در مشهد
مطالعه آرای محاکم حقوقی و کیفری در سایت عدالت جو
سئوال از وکیل نسب در مشهد
من با یکی از فرزندان عمه ام با هم شیر خورده ایم یعنی من و او دو برادر رضلعی هستیم با خواهر او یعنی با دختر عمه ام قرار ازدواج گذاشته ام شنیده ام که این کار از لحاظ قانونی ایراد دارد و ما نمی توانیم ازدواج کنیم لطفا راهنمایی کنید ؟
پاسخ :
با توجه به اینکه شما از شیر مادر همان دختر خورده اید و با فرض اینکه سایر شرایط شیرخوردن هم درست بوده باشد شما برادر همه دختران و پسران آن زن هستید و ازدواج تان به لحاظ شرعی ایراد دارد و نمی توانید ازدواج کنید
سوال :
به تعبیردیگر آیا شخص در حدودی که نمی تواند با خویشان نسبی همسرش ازدواج کند (مانند مادر زن) با خویشان رضاعی او هم نمی تواند ازدواج کند؟
پاسخ :
ماده ۱۰۴۶ قانون مدنی به این سوال نارساست. ولی در ماده ۱۰۴۷ به این سوال پاسخ مثبت داده شده است