هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد | 09155129243

هجو اشخاص - وکیل کیفری در مشهد

هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد | 09155129243

بازدیدها : 8628 بازدید

هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد

هجو اشخاص – وکیل باتجربه کیفری در مشهد ، وکیل توهین در مشهد ، ماهر ترین وکیل کیفری در مشهد

هجو :

در لغت نامه دهخدا ، هجو به معنای نکوهیدن . ( منتهی الارب ).شمردن معایب کسی . ( اقرب الموارد ) . عیب کردن . ( اقرب الموارد ) .دشنام دادن کسی را به شعر . ( منتهی الارب ) . هجا . بد گفتن . ( یادداشت به خط مولف ) . شتم هجو نامه شعری است که در آن از کسی نکوهش کنند یا او را دشنام دهند . در هجو افراد در قالب حرف های رکیک و زننده از دیگری انتقاد می کنند ،چه در قالب شعر چه در قالب نثر. هجو یکی از اقسام توهینها به شمار می رود این جرم از جمله جرایم قابل گذشت است .و قانونگذار در فصل  مربوط به افتراء و هتک حرمت  از آن نام برده است هجو گونه ای از تمسخر است برای سرزنش کردن ، عیب برشمردن ، پرخاش کردن و تنبیه افراد یا یک گروه به کار می رود .

تفاوت هجو و طنز

تفاوتی با طنز دارد و آن اینکه در طنز شوخ طبعی اصالت دارد اما هجو لزوما با شوخ طبعی و ایجاد خنده همراه نیست و گاهی با فریاد و پرخاش همراه است

ثنا وکیل سامانه معرفی وکیل متخصص در سراسر ایران 

هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد

بهترین وکیل کیفری در مشهد

هجو در ادبیات

در ادبیات عرب و نیز ادبیات فارسی از دیر باز اشعاری با عنوان هجویه یا هجو نامه وجود داشت . شاعران مشرک در صدر اسلام تلاش زیادی برای هجو پیامبر و یاران او به کار گرفتند ، لذا پیامبر اکرم (ص) به بعضی از شاعران مسلمان دستور داد تا مشرکان را هجو کنند .

توهین و فحاشی را قبلا مورد بررسی قرار دادیم . مقنن مجازات آنها را در مواد 608 و 609 بیان کرده است .

در خصوص هجو اشخاص قانونگذار در ماده 700 قانون مجازات اسلامی چنین می گوید :

هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا 6 ماه محکوم می شود . جهت مشاوره رایگان با وکیل هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد تماس بگیرید . اگر مورد توهین و تهمت واقع شده اید با هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد تماس بگیرید .

هجو اشخاص – وکیل کیفری در مشهد

بهترین وکیل کیفری در مشهد

دکتر ایرج گلدوزیان می گوید :

مصادیقی مثل نقاشی و کاریکاتور هجو محسوب نمی شود. چون نه نظم محسوب می شود و نه نثر است ( نثر را باید در معنای نوشته تفسیر کرد ) .”دکتر ایرج گلدوزیان ، محشای قانون مجازات اسلامی ، انتشارات مجد . ص 450 ”

جرم موضوع این ماده در صورتی محقق می گردد که :

1 – مرتکب معایبی را برای شخص معین مورد هجو ذکر نماید و آنها را به او نسبت دهد

2 – عمل ارتکابی در قالب نظم و نثر محقق شود

3 – هجویه منتشر شود . یا به نحوی به استماع مهجو برسد و یا قابلیت انتشار یا استماع وسیله مهجو را داشته باشد .

گروه وکلای توانا بهترین وکلا را در زمینه حقوقی ، کیفری ، خانواده ، ثبتی ، نفقه در اختیار دارد .

تماس مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری 09155129243

مجازات در ایران برای هجو

قانون گذار ایران جرایم قابل گذشت را از جرایم غیر قابل گذشت تفکیک نموده و در جرایم قابل گذشت مرور زمان یک سال از وقوع جرم یا اطلاع از جرم برای شکایت شاکی در نظر گرفته است و پس از آن شکایت شخص شاکی در دادسرا پذیرفته نمی شود. این گونه جرایم به دلیل این که از لحاظ عمومی اهمیت و آسیب کمی دارد و آسیب آن بیش تر در جنبه ی خصوصی آن است ، یعنی جنبه خصوصی بر جنبه ی عمومی غالب است.در این نوع جرایم با گذشت شاکی خصوصی باعث می شود رسیدگی به پرونده توقف یابد و مختومه شود. در ماده 104 قانون مجازات اسلامی قانونگذار ایران جرایم قابل گذشت را بر شمرده است  در اختلاف یا شک بین جرم از نظر قابل گذشت بودن یا نبودن اصل بر غیر قابل گذشت است .

برای پرونده های کیفری تان با ثنا وکیل و گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو تماس بگیرید

مجازات اشد

هجو کردن در مقایسه با مجازات توهین ساده اشد است (حبس از یک تا شش ماه) و شاید بتوان علت آن را تأثیر عمیق و پایدار نظم یا نثره در ذهن مردم و سوءنیت همراه با سبق تصميم هجوکننده دانست و این نکته ای است که مقنن از آن غافل نبوده است. . ماده ۷۰۰ ق.م.ا (کتاب پنجم) از مصادیق ماده ۱۰۴ ق.م.ا. است که مقررات مذکور در ماده ۱۰۰ این قانون و تبصره ۱ آن باید لحاظ شود: «در جرائم تعزیری قابل گذشت، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی حسب مورد موجب موقوفی تعقیب یا موقوفی اجرای مجازات است.

تبصره 1- جرائم قابل گذشت، جرائمی می باشند که شروع و ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات، منوط به شکایت شاکی و عدم گذشت وی است .

با گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت آیا سابقه شخص باقی می ماند یا خیر ؟

با گذشت شاکی خصوصی در تمامی جرایم قابل گذشت پرونده بسته می شود و اثر سابقه آن نیز محو میگردد .

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 7 امتیاز شما: 3.1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =