وکیل خوب خانواده مشهد | 09155129243

وکیل خوب خانواده مشهد

وکیل خوب خانواده مشهد | 09155129243

بازدیدها : 2297 بازدید

وکیل خوب خانواده مشهد

برای درخواست وکیل خوب خانواده مشهد و مشاوره با وکلای متخصص

و با تجربه گروه وکلای توانا در زمینه خانواده ،

با شماره های 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

ویدئوی نفقه و حق حبس زوجه و تمکین و ترک انفاق کیفری با توضیحات وکیل دادگستری

 

 

گروه وکلای توانا با وکلای پایه یک دارای سابقه کاری بالایی در زمینه خانواده،

مفتخر است وکلای متخصص را در زمینه خانواده معرفی کند . 

مشاوره با وکلای ما در بدو امر اعتماد را برای شما به ارمغان می آرود .

وکیل خوب خانواده مشهد با تلفن 09155129243 و 09306924956

ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل )

وکیل خوب خانواده مشهد

گروه وکلای توانا

خواستگاری 

یکی از مقدماتی که قبل از ازدواج در ایران مرسوم است خواستگاری می باشد. که ریشه مذهبی دارد و پس از پذیرش خواستگاری موضوع نامزدی مطرح است که مورد توجه قانونگذار هم قرار گرفته است. خواستگاری عبارتست از این که از زنی تقاضای ازدواج کنند .در قانون مدنی یک ماده به خواستکاری اختصاص دارد که مبتنی بر فقه اسلامی است .

ماده 1034 قانون مدنی 

هر زنی را که خالی از موانع نکاح باشد می توان خواستگاری کرد .بنابراین از زن شوهردار یا زنی که از محارم نسبی یا سببی شخص محسوب می گردد و همچنین از زنیکه مطلقه رجعیه است ، نمی توان خواستگاری کرد.زیرا مطلقه رجعیه در حکم زن شوهردار است .خواستگاری از زنی که در طلاق باین یا عده وفات است به نظر اکثر فقها به تعریض ( کنایه ) مجاز است .ولی به تصریح آنرا ممنوع دانسته اند.خواستگاری از زنی که دارای موانع نکاح است ضمانت اجرای کیفری و حقوقی ندارد .مگر اینکه زیانی از این کار به زن برسد که در این حالت زیان زننده ضامن است .و اگر خواستگاری به نحوی باشد که مزاحمت تلقی شود ، قابل تعقیب کیفری تحت این عنوان می باشد .( ماد 619 قانون مجازات اسلامی)

ورود به سایت بهترین مطالب حقوقی و کیفری

وکیل خوب خانواده مشهد

نامزدی 

قواعد راجع به نامزدی ظاهرا از قانون مدنی سویس الهام گرفته شده است. مواد 1035 تا 1040 قانون مدنی به نامزدی اختصاص دارد. مواد 1036 و 1039 را مقنن شاید به تصور اینکه با فقه اسلامی سازگاری ندارد حذف کرده است. نامزدی یا وعده ازدواج ، قرار دادی است که بین دونفر به منظور ازدواج در آینده بسته می شود. نامزدی یک قرارداد جایز است که هریک از طرفین می توانند آنرا به هم بزنند.

خسارت بر هم زدن نامزدی :

اگر به واسطه به هم زدن نامزدی که بدون هیچ دلیلی صورت میگیرد طرف مقابل متوجه ضرری شود

جبران ضرر بر عهده بر هم زننده نامزدی است

وکیل خوب خانواده مشهد

ماده 1035 ق . م می گوید

وعده ازدواج ، ایجاد علقه زو جیت نمی کند اگر چه تمام یا قسمتی از مهر پرداخت شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می تواند از وصلت امتناع کند. و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت ، مطالبه خسارتی نماید. بنابراین قانونگذار خواسته تا طرفین تا آخرین لحظه در مورد آینده خودشان تصمیم شایسته ای بگیرند.

و این فرصت را به آنها داده که اگر تشخیص دهند تصمیمشان اشتباه بوده از ادامه آن صرفنظر کرده و نامزدی را به هم بزنند. و طرف دیگر نمی تواند الزام فرد را از محکمه بخواهد و فقط از این جهت نمی تواند خسارت هم بگیرد. لذا اگریک طرف مقصر باشد طرف دیگر می تواند برای خسارت اقدام کند. چون به هم زدن غیر موجه نامزدی یک نوع سوء استفاده از حق محسوب می شود. و بر اساس قانون مسولیت مدنی موجب ضمان مقصر است. خصوصا اینکه به آبرو و حیثیت شخص دیگر لطمه و صدمه ای وارد شود .

ورود به سایت بهترین مطالب حقوقی و کیفری

وکیل خوب خانواده مشهد
وکیل خوب خانواده مشهد

وکیل خانواده در مشهد

پس گرفتن هدایا 

هدیه در واقع یک نوع هبه است و هدیه گیرنده مالک آن می شود و می تواند تصرفات مالکانه در آن بنماید. با این حال هدایای دوران نامزدی تابع مقررات خاصی است و قواعد هبه کاملا در آنها اجرا نمی شود .

ماده 1037 قانون مدنی 

هریک از نامزدها می تواند در صورت بهم خوردن وصلت  منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده است ، مطالبه کند. اگر عین هدایا موجود نباشد ، مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاهداشته می شود . مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد .

ماده 1038 قانون مدنی

مفاد ماده قبل از حیث رجوع به قیمت در موردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها بهم بخورد مجری نخواهد بود. با توجه به مواد فوق الاشاره ، بین هدایایی که تلف شده و یا موجود هستند مقنن فرق گذاشته است. اگر بدون تقصیر طرف تلف شده باشد هیچ قیمتی داده نمی شود. و اگر با تقصیر تلف شده فقط قیمت هدایایی که عادتا نگهداشته می شوند داده می شود. نه همه هدایا و اگر هدایا موجود باشد مسترد می گردد. موضوع دیگر هم این است که اگر بهم خوردن نامزدی به دلیل فوت یکی از طرفین باشد هیچ قیمتی پرداخت نمی شود. ولی اگر هدایا موجود باشد مسترد خواهد شد.

وکیل خوب خانواده مشهد

وکیل توانا در مشهد

هدایای دیگر

موضوع دیگر اینست که آیا هدایایی که یکی از نامزدها به شخصی

غیر از نامزد خود داده باشد را هم می توان مسترد کرد یا خیر ؟

بنظر میرسد با وحدت ملاک بتوان هدایایی راهم که فرد به غیر از نامزد خود مثلا به فامیل نزدیک و صمیمی نامزد داده باشد مسترد نمود. اما نمی توان به اشخاصی که به مناسبت ازدواج هدایایی به نامزدها داده اند در صورت به هم خوردن نامزدی اجازه داد تا بتوانند مطالبه کنند. مگر در حدودی که قواعد هبه در ایران اجازه می دهد که خارج از مواد فوق است. اگر عکس یکی از نامزدها در ید دیگری باشد و ارزش مالی از نظر مالک داشته باشد قابل مطالبه است اعم از عین یا قیمت آن .همچنین طرف می تواند نامه هایی را که در ید دیگری هست از دادگاه بخواهد که وی مسترد کند یا نابود نماید تا نتواند به ضرر نویسنده از آنها استفاده شود .

وکیل خوب خانواده مشهد
وکیل خوب خانواده مشهد

گروه وکلای توانا 

متن دادخواست به دادگاه

خواهان :

خوانده :

تعیین خواسته : مطالبه خسارت بر هم زدن نامزدی به مبلغ …

ریاست محترم مجتمع قضایی خانواده …

باسلام

احتراما باستحضار می رساند اینجانب/ اینجانبه وفق توافق مورخ … با خوانده به تمهید مقدمات امر ازدواج اقدام نموده ام نظر به اینکه متعاقب توافق با خوانده برای ازدواج متاسفانه نامبرده بدون دلیل از انجام این وصل استنکاف نموده و اجبار به زندگی مشترک نیز امر منطقی و عقلانی نمی باشد. لذا به استناد مواد 1037 قانون مدنی مصوب 1307/2/18 مجلس شورای ملی و 1و 2 قانون تاسیسات مدنی مصوب 1339/2/7 مجلس شورای ملی صدور حکم به پرداخت مبلغ … ریال از بابت هزینه های صورت پذیرفته به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب / اینجانبه از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست

ضمنا با توجه به این که خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده 108 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379/1/21 مجلس شورای اسلامی بدوا صدور قرار تامین خواسته و اجرای آن قبل از ابلاغ وفق ماده 117 آن قانون نیز تقاضا می گردد.

سئوال

آیا به هم زدن نامزدی از طرف زن یا مرد امکان پذیر است ؟

پاسخ
بر اساس قانون مدنی امکان بر هم زدن وعده ازدواج یا نامزدی تحت شرایطی پیش بینی شده است .

سئوال

آیا در دوران نامزدی مهریه به خانم تعلق می گیرد؟

پاسخ

نامزدی به دوران شناخت و رضایت خانم به ازدواج تا پیش از عقد گفته می شود.که در این خصوص باید بیان داشت که ، تا پیش از وقوع و ثبت نکاح، هیچ اثر مالی و غیر

مالی برای طرفین به وجود نخواهد آمد. مطابق ماده 1035 قانون مدنی وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی کند و مهریه زمانی تعلق می گیرد که عقد نکاح جاری شود ودر

فرض سئوال هیچ عقدی جاری نشده است لذا مهریه تعلق نمی گیرد .

گروه وکلای توانا بهترین وکلا را در زمینه حقوقی ، کیفری ، خانواده ، طلاق  . نفقه در اختیار دارد .

جهت وکالت و مشاوره با ما تماس بگیرید .

تماس باوکیل پایه یک دادگستری  : 09155129243 و 09306924956

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار می دهد

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو مراجعه نماید

وکیل خانواده، نحوه محاسبه نفقه زن

نفقه زن در اصطلاح حقوقی عبارت از چیزهایی است که شخص برای زندگی احتیاج به آن دارد از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث منزل در اصطلاح حقوقی کسی که باید نفقه را پرداخت کند منفق و کسی که نفقه به او داده می شود را منفق علیه گویند.

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بیان می‌دارد همین که نکاح به‌طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه ضروری است:

۱- دایمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده ۱۱۰۶ تصریح دارد: در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

۲- تمکین کامل زوجه : در صورتی که زنی به صورت از همسر خود تمکین نکند، عنوان ناشزه بر وی تعلق می گیرد و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر وی ساقط می شود.

چنانچه زن نسبت به مطالبه نفقه اقدام نماید مراجع قضایی برای تعیین نفقه این امر را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهند تا نفقه زوجه را با در نظر گرفتن شئونات و تحصیلات و خانواده پدری وی تعیین نماید و با توجه به نظر کارشناس حکم مقتضی صادر می شود.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 2 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + یک =