وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد | 09155129243

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد | 09155129243

بازدیدها : 3695 بازدید

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

برای درخواست وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد و مشاوره

با وکلای متخصص و با تجربه گروه وکلای توانا در زمینه کیفری ،

با شماره های 09155129243 و 09306924956 تماس بگیرید.

گروه وکلای توانا با کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری ،

آماده ارائه بهترین خدمات حقوقی و مشاوره به شما می باشد . 

پیشنهاد میشود پرونده های کیفری خود را به دلیل اهمیت موضوع

در باب جرم و مجازات ، به وکلای توانا از حیث تجربه و پیگیری بالا بسپارید .

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

وکیل خوب در مشهد

سوگند دروغ

سوگند یکی از ادله اثبات دعواست . سوگند اخباری تشریفاتی است که به موجب آن ، شخص ، خداوند متعال یا سایر مقدسات را براستی اظهار یا پا برجا ماندن بر عهد خود گواه می گیرد گاهی اتفاق می افتد که در محکمه سوگند متوجه یکی از طرفین دعوی شده باشد. و لازم باشد برای اثبات دعوی یا رد ادعای خواهان سوگند یاد کند.  ممکن است خواهان اثبات دعوای مالی را با یک شاهد و یک سوگند قراردهد که سوگند تکمیلی می گویند یا از منکر بخواهد که او سوگند یاد کند . کسی که قرار است قسم بخورد نباید قسم دروغ یاد کند که اگر بعدا معلوم شود که وی به دروغ سوگند خورده مجازات خواهد شد .

قانون مجازات اسلامی در ماده 649 چنین می گوید :

هر کس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید ، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد . این جرم مربوط به سوگندی که شاهد ادا می کند نمی باشد . شاهد اگر در دادگاه شهادت دروغ دهد. تحت عنوان جزایی شهادت کذب محاکمه می شود و چون سوگند یاد نموده نمی توان گفت علاوه بر مجازات شهادت کذب باید به مجازات سوگند دروغ هم محکوم شود.

همانطور که گفتیم معمولا در دادگاه قسم متوجه طرفین دعوا می شود که منکر باید سوگند یاد کند و اگر منکر سوگند را رد کند مدعی باید سوگند یاد کند .همچنین در دعوای علیه میت هم خواهان برای اثبات حق بینه می آورد و بر بقاء حق باید یک سوگند یاد نماید یا در مواردیکه خواهان سوگند تکمیلی یاد میکند . یعنی برای اثبات ادعایش یک شاهد دارد و یک سوگند ضمیمه می کند در اینجا هم اگر سوگند دروغ یاد کند مشمول مقررات همین ماده است .

مقاله های مرتبط را در سایت گروه وکلای عدالت جو مشهد جستجو کنید

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

گروه وکلای توانا

جرم موضوع این ماده در صورتی محقق می گردد که :

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد می گوید :

این جرم بر اساس قانون مجازات اسلامی سابق از جمله جرایم غیر قابل گذشت  است

و با رضایت شاکی پرونده موقوف نمی شود بلکه موجب تخفیف مجازات میگردد اما تغییراتی در سال 1399 نسبت به برخی جرایم صورت پذیرفت

تغییرات قانون در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 :

برخی از جرایم مانند جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری و انتقال مال غیر تا مبلغ یکصد میلیون تومان و سرقت تا مبلغ بیست میلیون تومان و برخی دیگر از جرایم در این قانون قابل گذشت اعلام شد و مجازاتش هم به نصف کاهش پیدا نمود

اولا

قسم در جریان دعوای حقوقی یا جزایی متوجه کسی شده باشد .

ثانیا

قسم متوجه سوگند خورنده باشد ، به عبارت دیگر اتیان قسم دروغ در صورتی جرم است. که قسم متوجه سو گند خورنده باشد ، از این رو چنانچه فردی در ضمن دعوای حقوقی یا جزایی بدون آنکه قسم متوجه او شده باشد مستقلا مبادرت به اتیان سوگند نماید ، نمی توان عمل وی را جرم و مشمول مقررات این ماده دانست .بنظر می رسد در صورتیکه فردی از ذاذگاه درخواست اتیان سوگند کند و دادگاه بپذیرد و بر اساس آن نیز رای صادر نماید اگر معلوم شود که به دروغ سوگند یاد کرده ، عملش جرم و مطابق مقررات این ماده قابل مجازات است .

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد
وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

ورود به سایت معرفی وکیل در سراسر کشور ( ثنا وکیل )

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

وکیل کیفری در مشهد

نظریه مشورتی شماره 8780/7 – 1372/12/17 اداره حقوقی قوه قضاییه :

سوگند دروغ هنگامی قابل تعقیب است که توسط دادگاه دروغ بودن آن احراز شود .

دکتر ایرج گلدوزیان در نظریه حقوقی خود چنین می گوید :

جرم موضوع این ماده مطلق است و صرف یاد کردن سوگند دروغ موجب تحقق این جرم خواهد بود. جرم موضوع این ماده از جمله جرایم غیر قابل گذشت است و با رضایت شاکی ، محاکمه یا اجرای مجازات موقوف نخواهد شد وکیل باتجربه گروه وکلای توانای مشهد به عنوان  وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد همیشه در کنار شما خواهد بود. با حضور وی آسوده خاطر باشید که به حقوق مسلم تان خواهید رسید .

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد : 09306924956 ، 09155129243

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

وکیل خوب در مشهد

سوال

دعوای مطالبه طلب در شورای حل اختلاف مطرح شده است خواهان در جلسه رسیدگی در حضور خوانده و اعضای شورا اعلام می کند که مبلغ مورد مطالبه را به خوانده قرض دادم و قرار شد ظرف شش ماه پولم را به من برگرداند ولی خوانده اعلام می کند ایشان دروغ می گوید و هیچ مبلغی به من پول نداده است و بلافاصله اقدام به سوگند می نماید و سوگند جلاله می خورد که هیچ مبلغی به من نداده است خواهان در جلسه بعد شهود خودش را حاضر می نماید شهود به نفع خواهان شهادت می دهند و خوانده می پذیرند که مبلغ را بدهکاری خواهان شکایت سوگند دروغ علیه وی در دادسرا مطرح می نماید میزان مجازات خوانده که سوگند دروغ یاد نموده را بیان نمایید ؟

پاسخ

با توجه به مقررات ماده 649 قانون مجازات اسلامی که مقرر داشته اولا باید سوگند دروغ در دعوای حقوقی یا کیفری یاد شود ثانیا سوگند باید متوجه کسی که سوگند یاد می کند باشد یعنی بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری یا مدنی، اگر سوگند متوجه خوانده یا خواهان شود و او سوگند دروغ یاد نماید قابل مجازات است مثل اینکه خواهان بگوید اثبات دعوایم را منوط به سوگند خوانده می نمایم . ولی در جاییکه شخص بدون درخواست دادگاه و خواهان اقدام به ایشان سوگند نماید قابل مجازات نیست زیرا این موضوع سوگندی نیست که مد نظر قانون گذار باشد

وکیل جرم سوگند دروغ در مشهد

مقاله های مرتبط را در سایت گروه وکلای عدالت جو مشهد جستجو کنید

نکته دیگر این که سوگند دروغ وقتی موضوعیت پیدا می کند که کسی که سوگند یاد می کند در دادگاه این کار را انجام دهد و چون شورای حل اختلاف دادگاه محسوب نمی شود لذا شخص یاد کننده سوگند هر چند که اثبات شود سوگندش دروغ بوده قابل مجازات نخواهد بود

رجوع از سوگند 

اگر پس از ادای سوگند، اداکننده‌ سوگند اعلام کند که او به دروغ سوگند یاد کرده است، چنانچه بر مبنای سوگند حکم صادر نشده باشد، دادگاه بر اساس اقرار او حکم صادر می‌کند؛ اما اگر حکم صادر شده اما مهلت اعتراض باقی باشد به نظر می‌رسد محکوم‌علیه بتواند به استناد اقرار حالف (اداکننده سوگند)، از حکم صادره تجدیدنظرخواهی کند.
این در حالی است که اگر حکم قطعی شده باشد، بعید نیست که مجددا طرح دعوا برای استرداد آنچه که اداکننده‌ سوگند به ناحق دریافت داشته است، امکان‌پذیر باشد، زیرا در این حالت سبب دعوای مجدد، اقرار است؛ نه سوگندی که در دعوای قبل برگزار شده بود.

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار می دهد

09155129243 و 09306924956

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای عدالت جو و گروه وکلای توانا مراجعه نمایید

مجازات قسم دروغ در دادگاه

افرادی که در دادگاه و حضور مراجع رسمی اقدام به شهادت دروغ و غیر واقع می­کنند، در صورت دروغ بودن شهادتشان، بنا به اهمیت و شدت مسئله بنا بر تشخیص قاضی، می­توانند از سه ماه و یک روز تا دو سال به حبس محکوم شده و همچنین از یک میلیون و پانصدهزار ریال تا دوازده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شوند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که گواهان در صورت احراز و اثبات شهادت دروغ مسئولیت مدنی بابت خسارات وارده به متضرر را دارند و چنانچه بین شهادت دروغ و ورود ضرر رابطه سببیت وجود داشته باشد، متضرر می تواند از گواه خسارات ناشی از گواهی دروغ را دریافت نماید و دادگاه ها علی القاعده حکم به پرداخت خسارت صادر می نمایند.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 1 امتیاز شما: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =