ازدواج موقت و دائم | 09155129243 | وکیل ازدواج مشهد

ازدواج موقت و دائم

ازدواج موقت و دائم | 09155129243 | وکیل ازدواج مشهد

بازدیدها : 921 بازدید

ازدواج موقت و دائم

عقد نکاح :

قانون مدنی ایران نکاح را تعریف نکرده است اما شرایط و موانع نکاح و همچنین شرایط صحت نکاح را عنوان کرده است. درباب خواستگاری ماده ۱۰۳۴ قانون مدنی اشعار میدارد: هرزنی را که خالی از موانع نکاح میباشد میتوان خواستگاری نمود.آنچه در عرف مرسوم است اینکه معمولا مردها به خواستگاری دختران می روند و درواقع تقاضای ازدواج از سوی مرد به زن را همان خواستگاری گویند. اگر از دختری خواستگاری شود و او نیز پاسخ مثبت بدهد هنوز نکاح بین آن ها جاری نشده است و به استناد ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی و عده ی ازدواج محسوب میگردد که ایجاد علقه زوجیت نمیکند. حتی اگر تمام و قسمتی از

مهریه هم پرداخت شده باشد نمیتوان ان را نکاح یا ازدواج نامید.

قابلیت صحی برای ازدواج :

قانون مدین ایران نکاح دختران قبل از رسیدگی به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی را منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخصی دادگاه صالح نموده است. براساس این ماده میتوان گفت ازدواج دختران کمتر از ۱۳سال تمام شمسی و پسران ۱۵ سال تمام شمسی ممنوع است.

ازدواج موقت و دائم

بهترین وکیل مشهد

ازدواج دختر باکره در نکاح دائم و موقت :

دختری که باکره است اگرچه به سن بلوغ هم رسیده باشد مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی ایران باید با اجازه پدر یا جدپدری ازدواج نماید. اگر دختر و پسری برخلاف این ماده ازدواج کنند عقد نکاح غیرنافذ است و با احازه پدر دختر نافذ می شود ولی اگر پدر دختر اجازه ندهد عقد باطل می شود.

ازدواج موقت چیست ؟

ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی درباب ازدواج موقت می گوید:نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد لذا اگر مدت عقد نکاح معلوم نشود چنین برداشت می شود که طرفیت قصد ازدواج دايم را داشته اند.

آیا ازدواج ۹۹ ساله موقت است یا دائم ؟

هرچند بعضی از فقها ازدواج های طولانی مدت را که معلوم نیست شخص در آن مدت زنده باشد حمل برنکاح دائم می کنند اما قانون مدنی ایران نکاح با هر مدتی را موقت می داند .  نظریه مشورتی اداره کل خقوقی قوه قضاییه نیز موید همین موضوع است.

ازدواج موقت و دائم

بهترین وکیل مشهد

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه شماره ۷۰۴۵/۷ مورخه ۱۳۸۸/۱۱/۱۱

درنکاح منقطع طول مدت تاثیری در ماهیت حقوقی ندارد و صیغه یکساله و نود و نه ساله از جهت آثار حقوقی ندارد و زوجه منکوحه منقطعه به محض زوال مدت نکاح از زوجیت مرد خارج می شود و ارث نمیبرد.

ازدواج دايم چیست ؟

از مفهموم مخالف موادی که گذشت میتوان فهمید اگر نکاح مدت نداشته باشد دائم تلقی می شود.

مهریه در ازدواج موقت و دائم :

براساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهر در ازدواج دائم :

در ازدواج دائم میتوان در زمان عقد مهریه را تعیین نکرد و عقد را بدون مهر جاری نمود. تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است لذا نکاح دائم بعد از عقد هم میتوان مهریه را تعیین نمود.

مهریه در ازدواج موقت :

درنکاح موقت باید مهریه معین شود اگر درنکاح موقت مهر تعیین نشود عقد نکاح باطل است. از نظر ما مهر در نکاح موقت باشد نیز باطل است.

مطالعه بیشتر : وکیل مهریه در مشهد

ازدواج موقت و دائم

بهترین وکیل مشهد

تماس با وکیل پایه یک دادگستری :  09155129243 و 09306924956

مشاهده مطالب حقوقی گروه وکلای عدالت جو مشهد

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 5 امتیاز شما: 4.2]

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =