وکیل اخذ شناسنامه در مشهد | 09155129243

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد | 09155129243

بازدیدها : 360 بازدید

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد

سوال :اخذ شناسنامه

چند سال قبل با مردی ازدواج موقت سه ماهه نموده ام که در انتهای مدت از ایشان باردار شدم. بعد از گذشت مدتی موضوع را به اطلاع او رساندم ولی زیربار نرفت. بعد از ولادت طفل به او مراجعه کردم که برای فرزندم شناسنامه بگیرد. ابتدا بهانه گرفت که باید مشخص شود طفل متعلق به من هست یا خیر و من حاضر شدم که آزمایش DNA گرفته شود. ولی ایشان رفت و دیگر برنگشت. یک صبغه نامه ی عادی که به امضا دو شاهد رسیده است از ایشان دارم ولی در حال حاضر ازدواج کزده ام و همسرم قبول می نماید که برای بچه ام بنام خودش شناسنامه بگیرد. آیا امکان گرفتن شناسنامه به نام ناپدری اش وجود دارد یا خیر؟ اگر این کار انجام شود جرم است ؟

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد

پاسخ وکیل :

با توجه به عقدنامه عادی که در دست دارید و زمان تولد طفل که اگر از زمان نزدیکی تا زمان تولد طفل کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد طبق قاعده فراش طفل ملحق به شوهر است و شما می توانید با ارائه دادخواست به دادگاه عمومی وی را ملزم به اخذ شناسنامه برای طفل نمایید. ضمن اینکه مادر می تواند مطابق ماده ۱۶ قانون ثبت احوال با ارائه مدارک مربوطه برای طفل به نام خودش شناسنامه بگیرد. ولی نام پدر واقعی باید در شناسنامه طفل قید شود. عدم وجود رابطه ابوت و نبوت بین شوهر فعلی شما و فرزند مشترک شما با همسر قبلی مانع احذ شناسنامه به نام ناپدری خواهد بود. چون هیچ رابطه نسبی بین طفل و وی وجود ندارد.

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد

برای خواندن مطلب مشابه اینجا کلیک کنید.

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضاییه شماره ۵۰۷/۷ مورخه ۱۶/۱۰/۶۹ در خصوص موردی مشابه :

چون رابطه ابوت و نبوت بیت طفل و مادرش وجود ندارد و به طوری که اعلام نموده اید مسلم شده است که طفل مورد بحث از صلب او نیست. نام او را به عنوان پدر نمی توان در شناسنامه طفل ذکر کرد و هیچ تکلیف و وظیفه ای هم چنین مردی نسبت به آن طفل ندارد. مادر طفل باید برای او شناسنامه بگیرد و نام پدر واقعی طفل را در آن قید نماید.

در این صورت نام خانوادگی طفل هم با توجه به تبصره ذیل ماده ۱۶ قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ نام خانوادگی مادر خواهد بود . نکته : در مواردی که اشخاص برای طفلی که متعلق به وی نیست بنام خودشان شناسنامه میگیرند و نام خود را به عنوان پدر طفل

ذکر میکنند درصورتیکه تقلب یا جعلی صورت گرفته باشد یا شهادت کذب

در نزد مقام رسمی داده شده باشد براساس قوانین مربوطه قابل تعقیب کیفری خواهد بود.

کسانی که از شناسنامه غصبی شخص دیگری استفاده می کنند پس از

اثبات در محاکم کیفری مورد محاکمه قرار میگیرند مگر اینکه خود شخص از این

موضوع اطلاع نداشته باشد که بار اثبات آن بر عهده شخص غاصب است

وکیل اخذ شناسنامه در مشهد

ثنا وکیل بهترین وکلای متخصص را در زمینه های مختلف

در اختیار شما قرار می دهد 09155129243 و 09306924956

برای وکالت پرونده تان به گروه وکلای توانا و گروه وکلای عدالت جو مراجعه نمایید.

امتیاز این مقاله :
به این مقاله چه امتیازی می دهید؟
[جمع امتیازات: 3 امتیاز شما: 4.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سیزده =